UiB Alumni
Månedens alumn

Månedens alumn: Marte Mjøs Persen

Bergens nye ordfører, Marte Mjøs Persen, studerte litteraturvitenskap og sosiologi på UiB. Det har hun nytte av hver eneste dag.

Marte Mjøs Persen fra Arbeiderpartiet er Bergens nye ordfører
Hans Jørgen Brun

Hvordan var studietiden din?

Jeg hadde en strålende studietid, selv om den faglig sett ikke var veldig produktiv. Jeg fikk mitt første barn mens jeg var student og jeg var aktiv studentpolitiker. Jeg fikk noen av mine beste venner i studietiden og jeg lærte mye, også om meg selv.

Er det noen episoder du husker spesielt godt?

Jeg husker godt hvordan pappaen til den eldste sønnen min og jeg overleverte barnevognen til hverandre på skoleplassen på Sydnes mellom forelesinger. Vi var begge fulltidsstudenter og hadde ikke barnehageplass.

Jeg husker også godt forelesningene til Erling Aadland. Og samtalene med han på HF-kantinen. Han inspirerte stort!

Hva slags råd vil du gi til dagens studenter?

Vær aktiv, enten politisk, kulturelt eller gjennom frivillig arbeid. Du kommer ikke til å ha bedre tid når du begynner i  jobb og stifter familie.

Hvordan ble du politisk aktiv?

Jeg ble først valgt inn i fakultetsstyret på HF som studentrepresentant. Deretter ble jeg kvinnepolitisk leder i arbeidsutvalget til Norsk Studentunion (som det het den gang), og jeg var også styremedlem i Sammen (før SiB). Deretter ble det også partipolitikk, og jeg ble valgt inn i bystyret i 2003.

Hvordan fikk du din første jobb etter studiene?

Faktisk gjennom mitt politiske engasjement, men også min beskjedne grad var en viktig kvalifikasjon.

Hva i utdanningen din har du hatt nytte av i politikken?

Jeg har studert både litteraturvitenskap og sosiologi. På hver sin måte gir begge fag stor kunnskap og innblikk i samfunnet og relasjoner mellom mennesker i samfunnet vårt. Jeg har nytte av det hver dag. Det handler om dannelse.

Hva var det som gjorde at du ville bli ordfører?

Å drive med politikk er lagarbeid. Jeg vet jeg har gode lederegenskaper, så jeg tror jeg kan lede bystyret på en god måte og få gode prosesser til det beste for byen vår hvor alle bidrar. Jeg har et stort engasjement for sosial utjevning, for klima og miljø og for barn og unges oppvekstvilkår. Det ligger selvsagt til grunn.

Hva håper du å oppnå i din ordførertid?

En mer rettferdig by. Og en by hvor forurensing og klimagassutslipp er gått drastisk ned.