Institutt for sosialantropologi

Vi feirer 50 år med sosialantropologi i Bergen

50-års jubileet for grunnleggingen av UiBs Institutt for sosialantropologi vil bli feiret med en spesiell seminarserie.

Professor Emeritus Gunnar Håland foreleser om instituttets historie, mens Professor Emeritus Jan-Petter Blom følger nøye med.
15. januar 2015 – våre professorer emeriti tar oss 50 år tilbake i tid: Gunnar Håland (t.h.) foreleser om instituttets begynnelse (fra Bergen til Darfur) med bifall fra Jan-Petter Blom.
Edvard Hviding

Gjennom hele vårsemesteret 2015 vil det ukentlige instituttseminaret reflektere instituttets langsiktige utvikling i analytisk og etnografisk forstand, gjennom presentasjoner av forskere og tematikker relatert både til fagmiljøets historie og nåværende forskningsprofil. Vi har et spennende og tematisk vidtfavnende program som gir innblikk i fortid, nåtid og fremtid. I tillegg til presentasjoner fra instituttets egne forskere, vil en del seminarer bli gitt av prominente antropologer fra internasjonale institusjoner med spesielle forbindelser til instituttet.

Vårens seminarserie har til hensikt å gi både gamle og nye venner av instituttet en smak av dets særdeles varierte og vitale forskningsmiljø, dets sterke internasjonale nettverk og offentlige engasjement, og den varige inspirasjon fra instituttets grunnleggere. Se vedlagt PDF for vårens seminarprogram.

SLÅ FØLGE MED OSS I FEIRINGEN AV INSTITUTTET GJENNOM DENNE SEMINARSERIEN.