Institutt for sosialantropologi

Institutt for sosialantropologi gjennom 50 år: Finnes fremdeles en Bergensantropologi?

Vi inviterer til debatt om instituttets historie og identitet.

Institutt for sosialantropologi feirer 50 år

Instituttet har gått gjennom mange faser og betydelige endringer, også i nyere tid. I dette seminaret vil vi reflektere over hvilken antropologi vi har praktisert i ulike epoker, både i forskning og undervisning. Hvordan har større skala og en mer heterogen stab påvirket den antropologiske kunnskapsproduksjon og formidling de siste par tiårene?

Torsdag 15. oktober kl. 10.15 - 13.00
Sted: 9. etasje, Fredrik Meltzers Hus, Fosswinckelsgate 6 (etasjen over instituttet)

Program

Første visning av rekrutteringsfilm 1: Tone Bringa: "Antropologi er aldri kjedelig".

Instituttleder Ståle Knudsen: Instituttet gjennom 50 år: en kvantitativ studie.

Paneldebatt med
    - Professor Anne Karen Bjelland, Institutt for sosialantropologi
    - Professor Frode Storås, Universitetsmuseet, UiB
    - Postdoktor Margit Ystanes, Institutt for sosialantropologi
    - Professor Ståle Knudsen, Institutt for sosialantropologi

Første visning av rekrutteringsfilm 2. Frode Storås: "Det er uendelig mange plasser hvor det ikke har vært antropologer".

Seminaret avsluttes med enkel lunsj og mingling. Husk også Fredrik Barth Æresforelesning kl 16:15 i Stort Auditorium, se lenke.

Vel møtt!