Institutt for biovitenskap (BIO)
Karriere: biologi

Frank Spetland - marinbiolog og konseptutvikler i Naturexpo AS

Mange dykk, mange tokt, mange øl, mange bøker og ikke minst mange folk! Jeg har fortsatt god kontakt med alle nevnte.

Navn: Frank Spetland

Nåværende jobb: Konseptutvikler i Naturexpo AS

Utdanning: Mastergrad i marinbiologi, studieretning marin biodiversitet

Hva gjør du nå?
Jobber som konseptutvikler i Naturexpo AS i Kristiansand. Vi driver med noe så enkelt som attraksjonsutvikling og lager og utvikler attraksjoner. Alt fra innhold til komplette institusjoner eller bare små installasjoner. Eksepel på dette er alt det fysiske i det nye museet på Svalbard; det er det oss som har laget.

Hva er du mest fornøyd med i jobben din?
Allsidigheten og den kreative biten. I tillegg som min bakgrunn som marinbiolog, var det alle fritidssyslene mine som foto, maling, HiFi, film, dykking, friluft og så videre sammen med kreativiteten min som gjorde at jeg passet som hånd i hanske i Naturexpo. Og så er det en lekeplass på jobb - veldig morro å jobbe her.

Hvilken relevans har det du har lært ved BIO og UiB for deg i jobben du har nå?
Det er nok fint for firmaet å flexe en biolog og jeg har også med meg mye av biologikunnskapen inn i en del av jobbene våre. Vi heter jo NATURexpo. I tillegg er jo det å kunne finne frem til troverdig informasjon og jobbe frem større dokumenter og istorier på en ryddig måte. Det er en allsidig verden denne attraksjonsutviklingsbransjen.

Har du tips/råd til de som studerer nå utfra dine erfaringer?
Om en vet hvor en vil og hva en vil jobbe med; oppsøk en potensiell arbeidsgiver og start en dialog tidlig. Dermed får du den jobben du vil ha og din arbeidsgiver får en skreddersydd ansatt.

Hvilke minner har du fra studietida på BIO?
Oi. Det var jo et koselig lite spørsmål.... mange dykk, mange tokt, mange øl, mange bøker og ikke minst mange folk! Jeg har fortsatt god kontakt med alle nevnte.

Hva skrev du masteroppgave om?
Reproduksjon på svamp - Geodia barretti