Institutt for biovitenskap (BIO)
JUBILEUM

Bli med backstage på Institutt for Biologi!

Lurer du på hva som rører seg bak kulissene på Institutt for biologi? Hva er det egentlig biologene driver med når ingen ser på? I forbindelse med BIOs tiårsjubileum skal vi arrangere en rekke aktiviteter dette semesteret, og 26. april åpner vi dørene for alle som lurer på hva vi egentlig holder på med på bruket.

Havedderkopper, eller Pycnogonider, er vanskelig å få øye på, men veldig vanlige langst norskekysten. På tross av at den ser ut som en litt tynn krabbe er den faktisk nærmere beslektet edderkopper og skorpioner. The more you know!
Pia Ve Dahlen

Vi på Institutt for Biologi elsker det vi driver med, og vi gjerne vise allmennheten hva som egentlig foregår bak ellers lukkede dører her på Marineholmen.

Komplett program og kart over området finner du når du kommer ned

• Foredrag med biolog Gunnar Mikalsen Kvifte - "Praktfulle penisar og keisame kvinnekjøn".
    Tid: 11 og 13
    Sted: K3/K4
  • Foredrag med masterstudent Magnus Svendsen - "Plastic - not so fantastic"
    Tid: 12:15 og 14:15
    Sted: K3/K4
  • Omvisning på forskningsbåten Hans Brattstrøm
    id: Åpent hele dagen
    Sted: Kaien
  • Omvisning på sorteringslaben til Marin Biodiversitet; se hva Hans Brattstrøm har dratt med seg hjem fra tokt! Her kan en finne alt fra krabber til svamp, og garantert en og annen skapning du ikke engang visste fantes.
    Tid: Åpent hele dagen, omvisning 11, 12, 13 og 14
    Sted: Lille kurssal A
  • Snik-kikk på hva havbruksgruppen holder på med for tiden. Her vil vi stille ut aktuelle dyregrupper det jobbes med
    Tid: Åpent hele dagen
    Sted: Kaien
  • Fiskedisseksjon; alltid gøy å bli møkkete på henda! Kanskje lærer du noe og?
    Tid: Åpen lab hele dagen
    Sted: Store kurssal A
  • Botanikklab; planteverden består av mer enn bare løvetann og hvitveis, vi har også kjøttetende vekster, regnbuefargede tulipaner og snellesporer med vannskrekk. Bli med botanikerene våre på safari blant sesongens klorofyllbaserte organismer.
    Tid: Åpen lab hele dagen
    Sted: Store kurssal A
  • EECRG: et dypdykk i klimaets utvikling, sett fra biologenes side
    Tid: 12, 13 og 14
    Sted: Store kurssal B

Dørene åpner klokken 10, og kalaset varer frem til 15:00

Vi håper å få på plass enda flere spennende aktiviteter etterhvert, så følg med for oppdateringer og mer informasjon!

Denne dagen er åpen for absolutt alle som vil, og krever ingen påmelding. Vi vil kjøre litt fornøyelsespark-faktor, og arrangere foredrag, disseksjoner og annet gøy til gitte tidspunkt. Vær obs på at rommene våre har en gitt plasskapasitet, så her blir det førstemann til mølla.

Vel møtt!