Institutt for biovitenskap (BIO)
ALUMNUSDAGER

Alumni-arrangement på BIO 9. mai 2014

Hele Universitetet i Bergen arrangerer Alumnusdager 9.-10. mai. Institutt for biologi åpner dørene for tidligere og nåværende stab og studenter, og vi gleder oss til en helg med faglig påfyll, sosialt samvær og gledelige gjensyn. Vi håper mange tidligere studenter ved BIO, Institutt for fiskeri og marinbiologi, Zoologisk institutt, Botanisk institutt og Institutt for mikrobiologi og plantefysiologi vil komme og se hvordan det 10 år gamle BIO har utviklet seg, treffe gamle studievenner og få med seg noen gode foredrag.

Ser du tilbake på gode minner? Bli med på alumnidagene, og se hva (om noe) som har forandret seg siden sist!
Pia Ve Dahlen

Universitetet i Bergen 9. og 10. mai

Det skjer på hele universitetet denne helgen. Klokken 10:00 er det åpningsshow på utendørsscene med Finn Tokvam, filmsnutter, musikalske innslag og mange overraskelser. Utover dagen er det populærvitenskapelige foredrag på alle fakultetene, og arrangementet strekker seg også til Studentsenteret hvor organisasjonene åpner dørene, gjester kan trimme gratis, tilbud på Studia og mye, mye mer.

Fredag 9. mai

• Fra kl. 12: Mange av instituttene vil ha åpne dører. Noen av instituttene har fredagsseminarer for ansatte og studenter, og disse vil selvfølgelig også være åpne for alumner.
  • Kl. 1800: Treff på instituttene, velkomst og orientering om nyvinninger og fremtidsplaner v/instituttleder. Det blir pizza og ølservering i K1/K2, på Biologen.
  • Fra kl. 1930: Sammenkomst i Realfagbygget, med tapas og noe i glassene.
  • Kulturelle innslag med blant annet Musikkselskapet Larmonien.
  • Velkommen v/dekanus.
  • Korte, populærvitenskapelige presentasjoner om sentre for fremragende forskning og senter for fremragende utdannin: Senter for geobiologi, Birkeland Centre for Space Science, og bioCEED.
  • Sosialt samvær.

Lørdag 10. mai, Kl. 1300-1700: Populærvitenskapelige foredrag i Realfagbygget

• Framferden, jordsystemmodeller og andre polarskrøner, Lars H. Smedsrud, Geofysisk institutt
  • Overbefolkning: det store problemet som ingen vil snakke om, Harald Kryvi, Institutt for biologi
  • Universets mørke sider, Trygve Buanes, Institutt for fysikk og teknologi
  • På jakt etter Eirik den Raudes badevannstemperatur, Helga Flesche Kleiven, Institutt for geovitenskap
  • Big Data - a threat or an opportunity for our modern society? Helwig Hauser, Institutt for informatikk
  • Vår kjemiske hverdag, Leiv K. Sydnes, Kjemisk institutt
  • Molekylærbiologisk forskning i bekjempelse av lakselus, Rune Male, Molekylærbiologisk institutt
  • Fremtidsmatte, Jan Martin Nordbotten, Matematisk institutt

Gå til UiB Alumni for påmelding og fullstendig program.

Her finner du mer informasjon om arrangementet på Det matematisk-naturvitenskapelig fakultet 9. og 10. mai.

Deltakeravgift (både fredag og lørdag): 200 kroner
Påmeldingsfrist: 1. mai
For å delta og melde deg på må du melde deg inn i UiB Alumni.
Er du ansatt på BIO får du en egen påmeldingsepost.

Institutt for Biologi 9. mai

Fra klokken 17:00 byr vi på noe godt i glasset og litt å bite i, sosialt samvær og hyggelige gjensyn på det nye bygget BIOLOGEN nede på Marineholmen

Klokken 18:00 ønskes du velkommen av instituttleder Anders Goksøyr som vil fortelle kort om instituttets aktiviteter innen utdanning og forskning anno 2014 og planene framover.

Etter det blir det et populærvitenskapelig foredrag :

Utro fugler og sosiale nabolag

De fleste fugler lever i tilsynelatende harmoniske parforhold, men småspurvene er ikke så uskyldige som du kanskje tror. Farskapstester tyder på at unger i samme reir har forskjellige fedre, men ingen vet helt hvorfor hunnfuglene er utro.  Forskerene Christian Jørgensen og Sigrunn Eliassen forteller mer om utroskapens matematikk.

Les mer om prosjektet her

Klokka 19:10 beveger vi oss i retning av fellesarrangementet på Mat-Nat på Realfagsbygget. Der blir det sammenkomst med  mer i glasset og på tallerkenen. Her får du både kulturelt innslag fra Musikkselskapet Larmonien og tre korte populærvitenskapelige presentasjoner fra to av Sentrene for fremragende forskning: Senter for geobiologi og Birkeland Centre for Space Science, og det nye Senter for fremragende utdanning: bioCEED.