Institutt for biovitenskap (BIO)

Nyhetsarkiv for Institutt for biovitenskap (BIO)

Forskere fra Michael Sars-senteret engasjerte de besøkende med interaktive utstillinger og ga innsikt i livet i havet, noe som skapte vitenskapelig nysgjerrighet og opplæring blant gjester i alle aldre.
Ettersom dagene sakte blir lengre, tar vi et øyeblikk til å reflektere over prestasjonene våre fra i fjor.
Jukselappet vårt til Kunming-Montréal Global Biodiversity Framework blir mye delt, noe vi er glade for. For å feire samisk nasjonaldag er den nå også tilgjengelig på samisk.
I en studie publisert i dag i Marine Policy avdekker postdoktor Kim Scherrer og hennes forskerteam ved Universitetet i Bergen (UiB) hvordan Storbritannias utmelding fra EU (Brexit) fører til økte utslipp av drivhusgasser fra det norske makrellfisket.
Den 5. desember arrangerte CeSAM og UNESCO Chair gruppen en workshop for studenter og unge forskere - sammen med IPBES (Naturpanelet) som holder møte i Bergen denne uken.
27. november representerte UNESCO Chair for bærekraftig arv og miljøforvaltning og CeSAM-forsker Inger Måren UiB under regjeringens innspillsmøte for to kommende stortingsmeldinger; en om naturmangfold og en om klima.
Med hele 115 registrerte deltakere fysisk og digitalt, inviterte Plastnettverket ved UiB, i samarbeid med Norsk Selskap for Toksikologi og Farmakologi, Norsk Institutt for Vannforskning og Havforskningsinstituttet, til høstmøte om både dagens status og fremtidens forskning på mikroplast.
Appendikulariefasiliteten ved Michael Sars-senteret, Universitetet i Bergen, er ett av bare fire i verden. Denne måneden reiste gjesteforskere fra USA for å utføre eksperimenter i vår unike fasilitet.
Professor Katja Enberg er gruppeleder for fiskeri- og marinbiologi ved Universitetet i Bergen. Hun har i lengre tid jobbet med bærekraftig bruk av havets fiskeressurser. Sommeren 2022 underviste hun 86 studenter i bærekraft, seilende over Stillehavet med Statsraad Lehmkuhl.
CeSAM søker etter PhD-stipendiat i økosystemtjenester, for å måle og forstå mønstre av etterspørsel etter økosystemtjenester i det norske samfunnet.
I denne artikkelserien presenterer vi fire masterstudenter som har valgt å skrive masteroppgaven sin om plastproblematikken.
Den årlige vitenskapsfestivalen skaper entusiasme og forståelse for forskning gjennom lokale utdannings- og forskningsinstitusjoner. Festivalen har blitt arrangert hvert år siden 1995 og er en av Europas største, landsomfattende forskningsfestivaler.
UiBs UNESCO Chair for Bærekraftig Arv og Miljøforvaltning – Natur og Kultur har nylig vært oppe til vurdering om fornyelse, og ble 18. september tilegnet fire nye år. Professor Inger Elisabeth Måren (Institutt for biovitenskap) fortsetter i stillingen som UNESCO Chair.
15. september var det klart for en ny utgave av storaksjonen Rein Hardangerfjord. Som i fjor fylte Plastnettverket ved UiB en buss med studenter og ansatte som ønsket å gjøre en innsats for miljøet.
UiB professor Vigdis Vandvik har vært med å skrive Naturpanelets nylige vedtatte globale rapport om fremmede arter som danner et viktig kunnskapsgrunnlag for arbeidet med mål nr.6 i FNs naturavtale.
Medarbeidere ved Michael Sars-senteret fikk en eksklusiv mulighet til å besøke forskningsskipet Tara på fredag mens skonnerten lå i Bergen for å hente prøver, forsyninger og drivstoff. Etterpå besøkte Tara-forskerne senteret for omvisning i våre marine fasiliteter.
Traversing European Coastlines (TREC) er en kontinentomfattende ekspedisjon som tar for seg miljøutfordringer langs Europas kyster. På sitt nordligste stopp hadde teamet base på Espegrend marinbiologiske stasjon hvor Universitetet i Bergen var vertskap.
Vi informerer med dette om at sekvenseringstjenesten er terminert inntil videre. For alternative tjenster, se den engelske siden.

Sider