Institutt for biomedisin
Vitenskap

Rottegift – den nye kreftmedisinen?

Forskere ved Universitetet i Firenze var på jakt etter en ny kreftmedisin, da de oppdaget at den gamle rottegiften Vacor kunne være svaret de lette etter.

Pills spilling
colorbox

Mathias Ziegler, gruppeleder ved Institutt for biomedisin, var på forskningstermin ved Alberto Chiarugi sitt laboratoriet i Firenze, da han tok del i den spennende oppdagelsen.

- Historien bak denne artikkelen er veldig interessant, sier medforfatter Ziegler.

- Vacor ble brukt som rottegift på syttitallet, men ingen visste hvordan det egentlig virket. Dessverre viste det seg at det også var giftig for mennesker. 40 år senere oppdaget vi mekanismen bak.

For å finne nye kreftmedisiner, forsøkte forskerne å frarøve kreftcellene energi. Dette er en kjent strategi som kan fungere fordi kreftceller generelt trenger mer energi enn friske celler siden de beveger seg, vokser og deler seg mer. Forskerne testet kjemiske forbindelser som kan hemme de enzymatiske veiene, slik at kreftcellene får mindre energi igjen å overleve på.

Den mest lovende kandidaten var imidlertid ikke en ny oppdagelse, men en gammel rottegift. Det har vært kjent at Vacor var giftig både for rotter og mennesker, og det fantes til og med en motgift mot det. Det var denne motgiften som var nøkkelen til å forstå hvordan Vacor dreper cellene.

Først nå forstår forskerne fullt ut hvordan det virker, hvorfor det er giftig for mennesker, og hvordan vi kan bruke det til å behandle kreft. Det viser seg at Vacor har stort potensial. Den forstyrrer de metabolske veiene som kreftcellene trenger.

Vi ved Institutt for biomedisin fortsetter med å utforske disse veiene.