Institutt for biomedisin

Kongens fortjenstmedalje i sølv til Torgeir Flatmark

Professor emeritus Torgeir Flatmark er tildelt Kongens fortjenstmedalje i sølv for sitt vitenskapelige bidrag og samfunnsmessige betydning for biokjemisk forskning i Norge.

Torstein Ravnskog

Flatmark var ferdig med sin medisinerutdanning i 1957, og tok Doktorgraden ved Universitetet i Oslo.

Etter doktorgraden ble han en av de sterkeste drivkreftene for å bygge opp det helt nye Biokjemisk institutt i Bergen. I 1974 ble han utnevnt til professor ved Biokjemisk institutt i Bergen. Flatmark har over 300 vitenskapelige publikasjoner bak seg, men har også sett viktigheten av gode rammebetingelser rundt forskningen. Han spilte en sentral rolle i planleggingen av BB-bygget, som sto klart i 2003, to år etter at Flatmark ble Professor Emeritus.

"Prof. Emeritus Torgeir Flatmark har med sine kunnskaper og livslang innsats drevet forskning av høy internasjonal klasse og vært blant de ledende forskere som har bidratt med ny kunnskap" kan man lese i søknaden om tildeling, sendt inn av Institutt for biomedisin.

Les også artikkelen i bt.no: Fem doktorgrader etter fylte 70