Centre for Cancer Biomarkers
Tilbud til kulturhus og barneskoler

Forestillingen "Stopp kreftcellen Fråtse-Frida!"

Kreftcellen Fråtse-Frida har bygget seg bolig i en krok på skolen. Hun er en krevende leieboer. En slik en som aldri får nok: hun må ha mer mat, mer oppmerksomhet og mer trøst. Fra borgen der hun bor setter hun på sjarmen og får forbipasserende til å bidra med videre utbygging og oppussing. Når immunforsvaret sender inn troppene narrer hun dem trill rundt. Fråtse-Frida er dessuten fryktelig rastløs. Skulle stemningen i nabolaget bli skikkelig dårlig er hun allerede på vei mot nye ukjente avkroker... Med mindre en ung og lovende forskerspire dukker opp i tide. Kan det være deg?

Fråtse-Frida i forskjellige situasjoner.
Fråtse-Frida speider etter nye steder å invadere, fråtser i allslags godsaker, sjarmerer deg fra borgen sin og stikker avgårde når det blir for trangt.
Per Sakariassen

Bakgrunnen for forestillingen:

Denne forestillingen er utviklet for  Forskningsdagene 2015 der temaet var mat. Henriette tok utgangspunkt i kreftcellens hang til fråtsing.  En uvane som kanskje flere i samfunnet sliter litt med, og da snakker vi ikke om fedme, men behovet for å ta for seg: komme seg frem på andres bekostning. Forestillingen er en unik syntese av underholdning med realfaglig tilsnitt og en dose samfunnskritikk. Barna konfronteres med en heltinne som slett ikke er en heltinne, men en skikkelig drittsekk som bare tenker på seg selv. Det gjelder både kreftsvulster i kroppen og svulster i samfunnet. De som utnytter andre, bruker opp ressurser og omsider forårsaker sitt eget endelikt.

I forestillingen får barna prøve seg som kreftforskere som jobber på spreng for å lage målrettede medisiner til å angripe kreftceller uten å ramme hele nabolaget rundt. Det er ingen enkel sak, for Fråtse-Frida er oppfinnsom og lurer til og med medisinene. For ikke å nevne politicellene i immunforsvaret som får passet sitt påskrevet når de forsøker å arrestere henne. Da er det tilbake til laboratoriebenken igjen for å pønske ut hvordan fjerne Fråtse-Frida en gang for alle. Medisinen fungerer først når den innleder samarbeid med kroppens eget immunforsvar.

Selv om kreftsykdom kanskje ikke er pensum på barneskolen kan forestillingen brukes av lærere, som referanse senere når temaet skal gjennomgås, eller i den vanskelige samtalen om kreft man er nødt å ha når noen i familien rammes.

Alder på publikum: 4-13 år. Tilbud til kulturhus og barneskoler (1-7 trinn).

Varighet på hendelse: 55 minutter.

Sted for gjennomføring: Henriette tar med seg kreftsvulsten sin og installerer seg i et klasserom eller scene. Scenerom: minimum 3 x 4 meter.

Forestillingen tilbys gratis i regi av CCBIO og Norges Forskningsråd (NFR).

Bestillingsfrist: 4 uker i forkant.

Dette var en stor suksess på Forskningstorget under Forskningsdagene i Bergen 2015. Les artikkel om CCBIOs stand her.

Tilbakemeldinger:

«En elev som ellers sliter med tilstedeværelsen fikk oppleve mestring da han fikk komme opp på scenen og vant over Fråtse-Frida. Har aldri sett et bredere smil på gutten før»

«Spørsmålsrunden etter forestilling gled over i en annonsering av hvem som hadde familiemedlemmer rammet av kreft. Et barn begynte, så kastet alle seg på. Vi fikk stadfestet at kreft rammer mange av oss, enten direkte eller nær krets. Og at det derfor er viktig å forske på. Men vel så viktig fikk vi dokumentert at barna tåler denne informasjonen, det er fullt ut i stand til å skille fakta og følelser, de kan ta imot kunnskap også om saker som er vonde, som sykdom og død.

«Gutten hadde egentlig planer om å bli oppfinner, men skal nå vurdere forsker som karrierevei»

«Tre jenter var i forkant bekymret for det seriøse temaet og fryktet at de skulle bli lei seg, men så fort forestillingen startet var slike bekymringer glemt og de var de mest deltagende av alle. Det er viktig å introdusere et forskningsperspektiv til barna, og få dem til å innse at sykdom har en biologisk forklaring. Barna må innse at sykdom i stor grad rammer tilfeldig, og ikke er bestemt av høyere makter som feller dommer etter eget godtbefinnende.