Senter for klima og energiomstilling (CET)

Nyhetsarkiv for Senter for klima og energiomstilling (CET)

Lure du på hva CET gjorde i fjor? Årsrapporten for 2023 er klar for nedlasting.
Siddharth Sareen får prisen for sine betydelige forskningsbidrag i krysningspunktet mellom samfunnsvitenskap, humaniora, teknologi og klimavitenskap.
– Vi vet godt at en stor endring er nødvendig. Vi har kunnskapen som trengs. Nå må vi finne ut hva vi skal gjøre, sier UiB-professor Håvard Haarstad. Den syvende Bærekraftskonferansen i Bergen går av stabelen 7.-9. februar. Vi spør: Hva er universitetenes rolle?
Last ned CET sin lavkarbon reiseguide med tips, verktøy og inspirasjon for å redusere klimafotavtrykk av akadmiske aktiviteter.
Forskarar kjem til Bergen for å løyse dei store samfunnsutfordringane. Simon Øverland har invitert nokre av dei til å fortelje om framtidas løysingar.
Brooke Wilkerson disputerte 19.12.2023 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Systems approaches to sustainability".
Ny studie viser at norske kommuner må redusere karbonutslipp mellom 12% og 26%, dersom Norge skal nå Paris-målene. I dag tilsvarer dette mellom 3 og 8 år med utslipp.
Er du student og vil arbeide med vårt studentdrevne emne i Bærekraftig innovasjon ved UiB? Send søknad senest 29.10.2023 og bli med oss på Collaboratory!
Gikk du glipp av dette seminaret der advokat i Selmer og medlem av Energikommisjonen Liv Monica Stubholt, presenterte sentrale elementer fra kommisjonens rapport og arbeid? Se presentasjonen i opptak her!
Recirculating Aquaculture Systems (RAS) er energi intensive komponenter innen akvakultur. Dette prosjektet undersøker ulike tilnærminger til utfordringen med å redusere karbon-fotavtrykket til RAS anlegg og optimalisering av tiltak for bruk av en fornybar energiforsyning for RAS. Gikk du glipp av presentasjonen? Se den her!
Havvind er en av industriene regjeringen har satt store mål for frem mot 2040. Mandag 17. april besøkte olje- og energiminister Terje Aasland Bergen Offshore Wind Centre for å lære mer om hvordan UiB og BOW kan bidra til å realisere Norges havvindmål.
Last ned og les om senterets aktiviteter gjennom 2022.
Professor Siddharth Sareen tildeles en pris for fremragende forskning innen miljø- og utviklingsstudier, politisk økologi og samfunnsgeografi.
Did you miss Jonas Solbakken and Velaug Myrseth Oltedal's presentation of HyValue? Watch it here!
In the "green -transition"  managing electricity demand is increasing significantly, especially when new types of renewable electricity production (wind, solar) are intermittent.  How are we going to ensure security of electricity supply in the future? Does the EU's proposed network code for Demand-response provide a (part?) solution?
Senter for klima og energiomstilling (CET) ser etter en vitenskapelig assistent i en fulltidsstilling for ett år. Søknadfrist 5. mars!
CET Luncher, konferanser og frokostmøte; her en en oversikt over hva som skjer på CET dette semesteret.

Sider