Senter for internasjonal helse
Kapasitetsbygging

Vellykket kapasitetsbygging i Zambia - en ny School of Public Health

Siden midten av nittitallet har professor Knut Fylkesnes ved Senter for internasjonal helse, Universitetet i Bergen, arbeidet med forskning og kapasitetsbygging i Zambia.

Professor Knut Fylkesnes på sitt kontor ved SIH i Bergen
Bente E. Moen

Hovedfokuset hans har vært forebygging av HIV, som er og har vært en stor helsemessig utfordring i dette landet. Han har etablert et faglig samarbeid med University of Zambia (UiZ) som tidligere har ført til utviklingen av et masterprogram i epidemiologi ved UiZ. Resultatet ser vi nå: School of Public Health er blitt etablert i Lusaka, i UiZ.

Dette er en stor prestasjon og Senter for internasjonal helse gratulerer professor Knut Fylkesnes i sin innsats gjennom mange år. Dette er den type samarbeid vi ønsker å utvikle, og oppnåelse her er et godt eksempel for andre forskere som arbeider med utviklingsspørsmål .

Les mer her:

og her i to innlegg i Bømlo-nytt UiB med utviklingssuksess i Zambia

UiB med utviklingssuksess i Zambia (mer)