Avdeling for naturhistorie

Nyhetsarkiv for Avdeling for naturhistorie

Påsken står for døren og det er snart tid for å pynte både ute og inne.
Er du interessert i planter, natur og hagebruk? Likar du godt å arbeide ute? Vi treng ekstrahjelp til våre plantesamlingar. Søknadsfrist 31. januar 2024.
Nå i adventstiden har vi forskjellige utstillinger i alle hagene våre
Norske Anleggsgartnere, Miljø- og Landskapsentreprenører (NAML) har kåret Muséhagen til Årets grønne park 2023. Foruten de bruksmessige og estetiske kvalitetene er det lagt stor vekt på det fagmessig høye nivået på driften og vedlikeholdet av anlegget, og utmerkelsen er derfor i første rekke ment som honnør til ansatte som har lagt sin sjel i både planlegging, utførelse og skjøtsel av Muséhagen.
Kritisk truede 'dinosaurtrær' ankommer universitetshagene som del av internasjonalt bevaringsarbeid
I strålende solskinn lørdag 3. juni ble ildsjelene i Arboretets Venner hedret med kulturprisen for Ytrebygda.
Muséhagen er 125 år og dette feiret Universitetsmuseet 11. juni. Rektor Margareth Hagen og museumsdirektør Kari Loe Hjelle plantet en Betula alleghaniensis (gulbjørk) i anledning jubileet.
Universitetshagene har tatt et stort skritt i retning bærekraftig drift i år.
ForBio – Research School in Biosystematics held its 12th Annual Meeting at the University Museum of Bergen on September 19-21st.
I år ble det for første gang invitert til eksamen for nyttevekstkyndige i Bergen. Eksamen fant sted i Blondehuset i Arboretet. Alle tre hagene, både Arboretet, Musehagen og Bergen botaniske hage bidro med planter til eksamensbordet.
Ledig stilling som førsteamanuensis i systematikk innan eit av felta fykologi, lichenologi, bryologi eller mykologi. We are currently recruiting an Associate professor specialized in the systematics of algae, lichens, mosses or fungi.
Etter flere tilfeller av brann ved uvettig bruk av engangsgrill i Grønevika og Sandholna badeplasser har Bergen kommune nå lagt ned forbud mot bruk av engangsgrill her. Det er satt opp fellesgrill i Grønevika og ved hytta/nøstet i Sandholna som det er lov å bruke.
Nå er årets stolpejakt godt i gang. Vi håper det blir jaktet på informasjon og ikke kun på stolper.
Ved Universitetsmuseet, Avdeling for naturhistorie, er det ledig eit vikariat i 100% stilling til og med 31. desember 2023. Tiltreding snarast.
Ved Avdeling for naturhistorie, Universitetsmuseet i Bergen, er det ledig en 3-årig PhD-stipendiatstilling innen fagområdet biosystematikk med tiltredelse 1. september 2023. Stipendiaten skal arbeide innen et forskningsprosjekt om artsmangfold, systematikk, fylogeni, artsdannelse og historisk biogeografi til marine snegler i slekten Haminoea. Prosjektet har tittelen “Understanding diversity... Les mer
Bergen botaniske hage og Arboretet har lenge ønsket å få flere guider til å holde omvisninger i de mange samlingene vi har på Milde.
Dette mener Hanneke, J.M. Meijer, paleontolog ved Universitet i Bergen
Vi har registrert en døende eik høyt oppe i Rosariet, som lener seg ut over den historiske bakken. I et arboret er alle trær viktige, både de levende og de døende. Nå har vi utført nødvendig arbeid for å sikre dette treet.

Sider