Institutt for økonomi

Lengre fødselspermisjon øker forskjellen mellom fattig og rik

Utvidet fødselspermisjon har ingen innvirkning på foreldre eller barns adferd eller prestasjoner, men bidrar til å øke forskjellen på fattig og rik. Dette viser en ny studie som førsteamanuensis Katrine Løken legger frem i Bergens Tidende.

En mor med to barn oppholder seg på kjøkkenet. Mor jobber på datamaskinen mens hun holder minstemann.
Colourbox

- Forskjellen på 35 og 18 uker betalt fødselspermisjon koster årlig 18 milliarder kroner, og øker forskjellen mellom fattige og rike, fastslår Katrine Løken, førsteamanuensis ved Institutt for økonomi ved UiB.

Dette kommer frem av en ny studie der Løken, Magne Mogstad, Kari Salvanes og Gordon Dahl evaluerer mulige effekter av at den betalte fødselspermisjonen i Norge ble utvidet fra 18 til 35 uker mellom 1987 og 1992. I en kronikk i Bergens Tidendes spalte «Økonomi på torsdag» legger Løken frem resultatene fra studien.

Les kronikken her.

For mye betalt fødselspermisjon?

Mens velferdsordninger generelt har forsikring og omfordeling som formål, er hovedargumentene for fødselspermisjon at ordningen skal gjøre det enklere for kvinner å kombinere jobb og barn, og at det rett og slett er bra for barna.

Løken sier at de ikke har funnet noe som vitner om en positiv innvirkning på foreldrene, og heller ikke barna. Det som viser seg er at en lengre fødselspermisjon er med på å øke forskjellen mellom fattig og rik.

- Grunnen til dette er at de som tjener mest får utbetalt mer fødselspermisjon, og fordi par med barn i gjennomsnitt har bedre råd enn par og single uten barn, forklarer Løken.

Høykvalitetsbarnehage og tilrettelegging for arbeid

Men hvilke faktorer vil kunne ha en positiv innvirkning på barns muligheter?

- For å bedre barns muligheter kunne vi satset på høykvalitetsbarnehage også for de minste, foreslår Løken.

Når det gjelder tiltak som kan bidra til økt likestilling i arbeidslivet, sier Løken at det trolig er bedre å legge til rette for at kvinner kan jobbe mens de har barn enn å betale dem mer for å la være.

Studien kan du lese mer om i Institutt for økonomis Working Paper nr. 09-2013. Gordon B. Dahl, Katrine V. Løken, Magne Mogstad, Kari Vea Salvanes: What Is the Case for Paid Maternity Leave?