Institutt for økonomi

Katrine V. Løken tildeles Sandmo Junior Visiting Fellowship

Førsteamanuensis Katrine V. Løken ved Institutt for økonomi tildeles årets Sandmo Junior Visiting Fellowship.

Portrett av Katrine Løken
Bergens Tidende

Årets Junior Visiting Fellowship in Public Policy tildeles Katrine V. Løken, førsteamanuensis ved Institutt for økonomi. Dette er et gjestestipend for lovende forskere under 40 år, og omfatter en måneds opphold ved Institutt for Samfunnsøkonomi ved Norges Handelshøyskole, og en gjesteforelesning i forbindelse med The Sandmo Lecture. Sammen med Sandmo Lecture on Public Policy, utgjør gjestestipendet en årlig hyllest til NHH-professor Agnar Sandmo, og ble opprettet i 2008.

Det er ikke første gang forskere med tilknytning til UiBs Institutt for økonomi tildeles gjestestipendet.

Magne Mogstad, professor II ved instituttet, ble gjort ære på i 2011. Han samarbeider for øvrig med årets vinner gjennom prosjekter ved SSB. Odd Rune Straume, som ble tildelt gjestestipendet i 2009, avla sin doktorgrad ved Institutt for økonomi, og er for tiden ansatt som professor II. I tillegg avla fjorårets vinner, Ola Kvaløy, mastergraden sin ved instituttet.

Instituttleder Jan Erik Askildsen gleder seg over tildelingen.

- Institutt for økonomi gratulerer Katrine Vellesen Løken med en etter vår mening veldig velfortjent tildeling av Sandmo Junior Visiting Fellowship. Katrine har i løpet av en kort forskerkarriere oppnådd faglige resultater få kan måle seg med, med publikasjon av sine arbeider i internasjonale topptidsskrifter. Tildelingene av prisen viser også at instituttet over tid lykkes i å tiltrekke seg dyktige studenter og forskere. Vi legger stor vekt på å tilby topp veiledning og oppfølging av studenter og yngre medarbeidere. Det er svær gledelig at dette gir resultater.