Institutt for økonomi

Økonomer fra UiB i dialogmøte med finansministeren

26. mai inviterte finansminister Siv Jensen noen av landets fremste økonomer for å drøfte hvordan norsk økonomi kan moderniseres og reformeres for fremtidig velstand. Professor Tommy Staahl Gabrielsen og førsteamanuensis Ivar Gaasland ved Institutt for økonomi er blant de inviterte.

Portretter av Gaasland og Gabrielsen
BECCLE og Tom Kvitnes

I dag holdes et dialogmøte mellom finansminister Siv Jensen og noen av landets fremste økonomer. Professor Tommy Staahl Gabrielsen og førsteamanuensis Ivar Gaasland ved Institutt for økonomi er blant de inviterte.

Temaet for møtet initiert av finansminister Siv Jensen er Modernisere og reformere norsk økonomi for fremtidig velstand. De viktigste grepene?

Ifølge Finansdepartementet ønsker Siv Jensen økonomenes synspunkter på hvilke grep som bør tas for å stimulere til en vekstkraftig økonomi og en effektiv offentlig forvaltning. Er det noen produktmarkeder, enkeltnæringer eller deler av arbeidsmarkedet som peker seg ut som mindre velfungerende?

– Vi identifiserte veldig tidlig det vi kaller for den mørke skyen. Det er de langsiktige utfordringene med å få opp produktivitetsveksten og redusere todelingen av økonomien, sier finansminister Siv Jensen til E24.

De inviterte økonomene er:

• Professor Hilde Bjørnland (BI)
  • Professor Niels Henrik von der Fehr (UiO)
  • Forsker Ivar Gaasland (UiB/SNF)
  • Professor Rögnvaldur Hannesson (NHH)
  • Professor Victor Norman (NHH)
  • Professor Jørn Rattsø (NTNU)
  • Professor Kjell Gunnar Salvanes (NHH)
  • Professor Tommy Staahl Gabrielsen (UiB)
  • Professor Karen Helen Ulltveit-Moe (UiO)

Les mer på Finansdepartementets nettsider.