Institutt for økonomi

– Norsk distriktsjordbruk er ekstremt ulønnsomt

Ivar Gaasland, førsteamanuensis ved Institutt for økonomi debatterte norsk jordbrukspolitikk sammen med landbruks- og matminister Syvli Listhaug (Frp) og leder i næringskomiteen Geir Pollestad (Sp) under et frokostmøte arrangert av Civita. Gaasland mener det beste ville være å redusere eller fjerne tollmuren helt.

Portrett av Ivar Gaasland
UiB

Det var duket for livlig debatt da Civita inviterte til frokostmøte i Oslo tirsdag 27. mai.

Temaet for frokostmøtet var brennhett, nemlig landbrukspolitikken, og i debattpanelet fant vi landbruks- og matminister Sylvi Listhaug (Frp), leder i næringskomiteen, Geir Pollestad (Sp) og førsteamanuensis Ivar Gaasland fra Institutt for økonomi, UiB.

– Stalinistisk jordbrukspolitikk

Landbruksforskeren Gaasland la ikke fingrene imellom.

– Dette systemet har vi mekket på siden 1930-tallet. Det er ikke bare kommunistisk, slik landbruksminister Sylvi Listhaug har antydet. Det er også stalinistisk.

– Subsidier er sløsing

Gaasland har tidligere har uttalt at norsk landbruk overproduserer mat med subsidier som ikke gagner fellesskapet. Han disputerte i 2010 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen ”Essays on the inefficiency of Norwegian agricultural policy”.

– Distriktsjordbruket i Norge er så ekstremt ulønnsomt at der bør man satse kun på nisjeprodukter og turisme. Vi kan ikke drive med kapitalintensiv volumproduksjon i hele landet. Vi må operere med større enheter på de beste jordbruksområdene i Norge, som Jæren, fastslo Gaasland under frokostmøtet tirsdag.

– Fjern tollmuren helt!

Gaasland mener det beste ville være å redusere eller fjerne tollmuren helt.

– En redusert tollmur vil gi en helt annen dynamikk og konkurranse i en kjede som dypt trenger det. Bransjen er preget av altfor mye proteksjonisme.

Les mer om debattens høydepunkt på Nettavisen