Eiendomsavdelingen

Dragefjelletskole, Magnus Lagabøtes plass 1

Det juridiske fakultet i Bergen er et ungt fakultet, med historiske røtter i middelalderbyen og et åpent blikk mot det internasjonale miljøet. Det postmoderne bygget har en massiv virkning, og har en fri utsikt utover fjorden fra panoramavinduene

Da universitetet kjøpte Dragefjellet skole i 1980, hadde Det juridiske fakultet vært spredt rundt på universitetsområdet siden grunnleggelsen i 1969. Nå kunne de derimot flytte inn i en teglsteinsbygning med nygotiske trekk som opprinnelig ble bygget som barneskole for nabolaget i 1890. Arkitekt Adolph Fischer var en av Bergens ledende arkitekter rundt århundreskiftet, og stod blant annet bak restaureringen av Håkonshallen samtidig som han bygget Dragefjellet skole.

Til fakultetet sitt 25-årsjubileum i 1994 stod nybygget i tilknytning til den gamle barneskolen ferdig. Nå var den gamle skolebygningen blitt selve «utropstegnet» til et postmoderne bygg som strekker seg fra det gamle steinbruddet mot havnen, til forhallen i glass som forbinder skolebygningen og den gamle gymsalen.

I den nye undervisningsfløyen har studentene utsikt til Bergen havn fra panoramavinduene, mens auditoriene som gir bygningen form strekker seg ut over stupet. Selve bygningen har en helling på to grader, og dette sammen
med de innfelte vinduene gjør virkningen ekstra massiv.

Apropos:

Nybygget var i utgangspunktet planlagt å være høyere, men med samme antall etasjer. Naboene var derfor bekymret for tap av sollys, og etasjene ble dermed lavere enn arkitektene så for seg.