Geodynamikk og platetektonikk
Masteremne
- Studiepoeng
- 5
- Undervisningssemester
- Vår
- Emnekode
- GEOV350
- Talet på semester
- 1
- Undervisningsspråk
- Engelsk
- Ressursar
- Timeplan
Emnebeskrivelse
Mål og innhald
Mål:
Programmering er en sentral ferdighet for geofysikere. Det overordnede målet med dette kurset er å gi studentene en god forståelse i beregningsorientert geodynamiske prosesser. Et første delmål med kurset er da å gi studentene et forståelse og programmering drap i beregningsorientert geodynamikk. Et annet delmål med kurset er at studentene skal lære å implementere og bruke endelige elementteknikker for å løse problemer i litosfæredynamikken.
Innhald:
I dette kurset skal studentene lære en rekke verktøy fra numerisk matematikk, inkludert interpolering, integrasjon, og løsning av enkle partielle differensialligninger ved bruk av endelige elementteknikker og skrive dataprogrammer (i Matlab) som gjelder disse metodene på emner i geodynamikk. Disse temaene inkluderer termisk diffusjon, elastisitet og beregningsfluid dynamikk anvendt på litosfæren deformasjon. Studenten skal skrive en kort rapport, inkludert en beskrivelse av modellen, kodeimplementeringen og med tall som visualiserer resultatene.
Læringsutbyte
Studenten skal ved avslutta emne ha følgjande læringsutbyte definert i kunnskapar, ferdigheiter og generell kompetanse:
Kunnskapar
Studenten
- Forstår ulike problemer knyttet til dataprogrammering (inkludert programmeringsstil og feilsøking)
- Har en god grunnleggende forståelse av grunnleggende begreper i numeriske metoder (som endelige elementløsning i 1D / 2D av ulike differensialligninger og kodeverifisering)
- Kan diskutere og anvende disse numeriske metoder til spesifikke problemstillinger i beregningsgeodynamikk (som funnet for eksempel i tektonikk, varmediffusjon og overflateprosesser).
- Kan bruke verktøy fra biblioteket samt elektroniske verktøy for dette prosjektet i beregningsgeodynamikk.
Ferdigheiter
Studenten kan
- skrive dataprogrammer i Matlab for å illustrere og løse vitenskapelige problemer innen geodynamikk.
- skrive en kort vitenskapelig rapport om et tema som er relevant i beregningsgeodynamikk.
- gi en presentasjon om dette emnet i beregningsgeodynamikk til jevnaldrende og eksperter.
Generell kompetanse
Studenten
- Kan skrive dataprogrammer som er relevante for geodynamikk.
- Har kunnskap om betydningen av beregningsmessige geodynamikk i akademia.
- Kan utføre et selvstendig forskningsprosjekt innen beregningsmessig geodynamikk.
- Kan delta i en diskusjon om et forskningsemne i beregningsgeodynamikk.
Undervisningssemester
Annenkvar vår, oddetallsår. Emnet vert ikkje undervist ved lågt studenttall (minimum 5 studentar).
Undervisningsstad
Krav til forkunnskapar
Tilrådde forkunnskapar
Studiepoengsreduksjon
Krav til studierett
Arbeids- og undervisningsformer
Totalt undervising i 1.5 veker (intensiv kurs)
Undervising ved hjelp av aktiv læring teknikkar: 35 timar / veke