Digital kultur

Fra humanistisk informatikk til digital kultur

Først het det EDB for humanister, så humanistisk informatikk, og nå digital kultur.

Med snart tjue-fem års historie er digital kultur godt etablert som fagområde på Universitetet i Bergen.

Det hele startet  i 1985. Da ble EDB for humanister opprettet som en avdeling under HF-fakultetets EDB-avdeling, først og fremst som en videreutdanning i EDB for lærere. Fagfeltet utviklet seg og avdelingen skiftet navn til Humanistisk informatikk i 1995, fortsatt med stor vekt på humanisters bruk av datateknologi, men med stadig økende vekt på humanistiske og kulturkritiske analyser av datateknologi og forholdet mellom teknologi og samfunn. I dag trenger vi ikke lenger å lære humanister å bruke datamaskiner.

Teknologien har spredt seg til alle samfunnsområder og vi lever i dag i en digital kultur. 1. august 2009 skiftet Humanistisk informatikk navn til studier i Digital kultur.