Japansk
japansk ved UIB

30-årsjubileum for japanskfaget i Bergen

Det er 30 år siden de første studentene tok eksamen i japansk ved UiB. Jubileet ble feiret med foredrag, aktiviteter og underholdning på Studentsenteret. Se bilder og filmsnutter fra arrangementet her.

30-årsjubileum for japanskfaget i Bergen

JAPANSK 30 ÅR: Jubileet ble feiret med foredrag, underholdning og aktiviteter på Studentsenteret. Japanskstudent Maritha Oppedal har satt sammen en stemningsrapport fra jubileet.
Produsent:
Maritha Oppedal

I 2017 var det 30 år siden de første studentene tok eksamen i japansk grunnfag ved UiB. Faget begynte som et samarbeid mellom UiB og NHH, og er i dag et svært populært studietilbud ved begge institusjoner.

Jubileet ble feiret med foredrag, underholdning og aktiviteter. Dagen startet med klokkespill fra Johanneskirken, og fortsatte med åpning og et tilbakeblikk på japanskfagets første år i Norge. Deretter fulgte et videobrev fra utenrikskorrespondent Kjersti Strømmen, samt foredrag om matkultur og om humortradisjoner. Så kom nok et videobrev fra en tidligere student, og til slutt en paneldiskusjon om japansk kultur og jobbmuligheter med japansk i bagasjen. Det ble også oppvisning i ulike japanske idrettsgrenser, servering av japansk mat og te, og man fikk prøve seg på kalligrafi og origami.