Japansk

Unik på jobbmarkedet med japansk

I jobben som leder for Innovasjon Norges kontor i Tokyo får Svend Haakon Kristensen daglig bruk for sine japanskkunnskaper. Han opplever at gode språkkunnskaper er med på å gjøre ham unik på jobbmarkedet. Gjennom kjennskap til språket har han også fått økt innsikt i japansk kultur, tenkemåte og kommunikasjonsform.

Ukjent

Hvilken grad har du?

Jeg er siviløkonom fra NHH. I tillegg har jeg japansk grunnfag (60 studiepoeng) fra UiB.  Senere har jeg også fullført MBA Japanprogrammet som kanadiske McGill universitetet arrangerer i Tokyo.

Hvordan var det å studere japansk?

For meg var det spennende å lære et så vidt forskjellig språk. Jeg har aldri sett på meg selv som en som er flink med språk. For meg var det derfor artig å få anledning til å lære et språk helt fra bunnen av.

Hvilke andre fag har du tatt?

For meg er språkkunnskaper først og fremst et middel for kommunikasjon. For eksempel er jeg er derfor ingen superspesialist i japansk grammatikk. Hovedutdanningen min er innenfor markedsføring og strategi.

Hva skrev du om i masteroppgaven?

I siviløkonomavhandlingen min skrev jeg en markedsanalyse for å selge norske møbler tilpasset eldre til det japanske markedet.

Hva jobber du med nå, og hvordan var veien dit?

Jeg er leder for Innovasjon Norges kontor i Tokyo, en stilling jeg har hatt siden mai 2009. Før det har jeg arbeidet for norsk næringsliv i både Japan og Kina. Jeg har også gått utenriksdepartementets aspirantkurs og jobbet i UD i Oslo, Beijing og Guangzhou.

Hvilke arbeidsoppgaver har du, og hvordan er din arbeidsdag?

Jeg har lederansvar for kontorets seks ansatte. Vår hovedoppgave er å bidra til norske bedrifters verdiskapning i Japan. Arbeidsdagen min er derfor delvis oppfølging av mine medarbeidere og de prosjekt de arbeider med og kundekontakt med norsk næringsliv med henblikk på nye prosjekter. Potensialet for Norge og norsk næringsliv i Japan er utvilsomt stort, og det er ikke blitt mindre etter 11. mars katastrofen.

Hvordan er studiet i japansk relevant for jobben din?

Japanskstudiet er svært relevant. Jeg bruker daglig japansk i min kommunikasjon med medarbeidere, kunder og kontakter. Gjennom språket for man også en dybdeinnsikt i japansk kultur og kommunikasjonsform. Uansett språk er det utvilsomt nyttig å vite noe mer om japansk kultur og tenkemåte.

Har du noen erfaringer eller råd du ønsker å gi til en som er interessert i å studere det samme som deg?

Dersom målet er en jobb i Japan eller i Norge-Japan aksen på en eller annen måte anbefaler jeg å studere andre fag enn bare japansk. For næringslivet er nok ingeniør eller økonomifag særlig relevant. For næringslivet er språk først og fremst et virkemiddel. Jobbene får man på bakgrunn av annen faglig utdanning, og så kommer språket i tillegg. Da opplever jeg at gode kunnskaper i japansk som oftest taler i min favør og er med på å gjøre meg unik på arbeidsmarkedet. Jeg anbefaler også å reise til Japan så tidlig som mulig i studiene. Det er først da man finner ut om man liker Japan og japanerne.

Jeg vil også anbefale å sjekke ut www.noralumni.no/japan. Dette er et akademisk nettverk for alle nordmenn som studerer eller jobber med Japan i en eller annen form, og tilsvarende for japanere som studerer norsk eller jobber mot Norge. NorAlumni er en plattform for å dele informasjon og kunnskap, det gjør veien til Japan mye enklere enn før. I tillegg til at man kan få nyttig informasjon fra andre finners nyttig informasjon om stipender, praksisplasser etc.  Å melde seg inn er gratis, og er noe jeg absolutt anbefaler.

Jeg skriver også en blogg fra mitt ståsted i Tokyo som kanskje er av interesse for noen. http://svendhaakon.blogspot.com/

Til slutt, er det noen som har spørsmål knyttet til japansk, det å bo i Japan, hvordan det er å jobbe for norsk næringsliv etc. er det bare å ta kontakt og jeg skal svare så godt jeg kan.

E-postadresse: svend.haakon.kristensen@gmail.com

(Tilrettelagt av Marte R. Fjørtoft)