Japansk

Nyhetsarkiv for Japansk

Resultatene fra Studiebarometeret 2023 er klare. Bachelorprogrammet i japansk utmerker seg med svært god studenttilfredshet, spesielt innenfor læringsmiljø.
Benedicte Irgens har drevet med undervisning i nesten 40 år – nå blir hun merittert for arbeidet hun gjør med undervisningskvaliteten ved fakultetet.
– Studentene velger å studere japansk språk fordi de elsker populærkulturen i landet, sier Benedicte Mosby Irgens, dosent i japansk ved UiB. Språket er ikke vanskelig, men det er veldig tidkrevende å lære seg.
Jeanett har byttet ut byen mellom de syv fjell med en by som aldri sover. Etter å ha fullført bachelorgraden, var det lett å reise tilbake til utvekslingslandet Japan – hvor hun nå har en karriere i PR-bransjen. I dag jobber Jeanett for Inoue PR, hvor hun er Assistant Account Executive.
Kunsthistoriker og oversetter Ika Kaminka var den første til å oversette Haruki Murakami til norsk direkte fra japansk da hun oversatte Norwegian Wood i 1998. Omtrent ti år tidligere studerte hun kunsthistorie, teatervitenskap og japansk ved Universitetet i Bergen.
– Eg trur alle arbeidsgjevarar skjønar at dei som har studert språk er hardtarbeidande, sjølvstendige, modige og tolmodige.
To fully participate in the business world of tomorrow, knowledge of language and culture needs to move beyond English.