Senter for farmasi

Nisse Wonkas Pillefabrikk gikk av med seieren

Ved avslutningen av hvert høstsemester avholdes en pepperkakehuskonkurranse blant farmasistudentene i Bergen. Konkurransen var hard, og det var en vanskelig avgjørelse å ta for dommer Lone Holst, men til slutt var det Nisse Wonkas Pillefabrikk, med sine imponerende detaljer, som trakk det lengste strået.

Noen bilder av bidragene til Pepperkakehuskonkurransen 2012.
Lone Holst

Det var levert fire bidrag til Pepperkakehuskonkurransen 2012:

Stallen i Betlehem

Julebudskapet foreviget i pepperkakedeig. Her var det også mange fine detaljer – ku, gris og hest i stallen, sauer, gjetere og engel utenfor, en katt på en planke høyt oppunder taket, julestjernen og ikke minst et smilende Jesusbarn i krybben. Laget av Nerdeklubben (selvutnevnt).

Julenissens medisinskap

I dette verket var farmasivinklingen tydelig. Nissen ser ut til å slite med både hemoroider og magesyre etter all julematen og arbeidspresset. To typer smertestillende, halspastiller og vitaminer var det også plass til i skapet, i tillegg til førstehjelpsutstyr som saks, natriumkloridoppløsning og forbindingsmateriale. Alt laget i pepperkakedeig eller av godteri. Laget av Caroline, Lene, Angharad, Mahelet og Sarah.

NoPSA

I anledning den nasjonale kongressen som avholdes av Norwegian Pharmaceutical Student’s Association (NoPSA) i slutten av januar, hadde det vært supert og hatt et eget hus til dette. Realistisk sett kommer en vel ikke i havn med dette, men en modell i pepperkakedeig får være plaster på såret. Komplett med NoPSA-logo, Professor Svein Haavik og førsteamanuensis Lone Holst utenfor, Generica-grisen (?) og til og med en campusbuss, som kan frakte prominente gjester til arrangementet. Laget av Liv, Anja, Sigrid, Marita, Elise og Monica.

Nisse Wonkas Pillefabrikk

Vinnerbidraget var en julepyntet legemiddelfabrikk – hvor batcher med både stikkpiller, enterotabletter og depotkapsler var i produksjon. Vinduene var laget med farget drops, og både istapper og «piller» var laget av pepperkakedeig! Alt ble gjort etter gjeldende SOPer, GMPer, QCer og QAer, nøye overvåket av både skumnisser og bamsemums, som alle fikk lik lønn i følge bidragsyterne. Ingen diskriminering på arbeidsplassen med andre ord. Laget av Beate Gilleshammer, Cathrine Kristiansen, Marita Heimsæter, Martha Ørjasæter, Solgunn Vindenes.

Vi gratulerer og gleder oss allerede til neste gang!