Senter for farmasi
Årets studietur

Norske farmasistudenter besøker dansk industri

Førsteårsstudenter i farmasi drar hvert år på tur til København for å besøke farmasøytiske arbeidsplasser i industrien, og samle inspirasjon til videre studier. Årets kull fikk også med seg Farmacihistorisk Samling og Tivoli.

Kull 14 besøker Lundbeck i København
Kull 14 har med seg dekan Nina Langeland, førsteamanuensis Lone Holst og studiekonsulent Lise Amble på besøk til H. Lundbeck AS i København og lærer om kvalitetskontroll av legemidler.
Lise Amble

8.-10.4.15 var kull ’14 på studietur i København sammen med Nina Langeland, Lise Amble og Lone Holst. På programmet onsdag ettermiddag var besøk på H. Lundbeck AS der vi fikk vite noe om produksjon av legemidler men mest om kvalitetskontroll. Vi fikk også en omvisning i analyselaboratoriene deres og så bl.a. hvordan en lager analyser for hvor fort et legemiddelstoff kommer ut av en tablett og over i fordøyelsesvæskene («utløsningshastighet»). Om kvelden spiste vi en fantastisk middag på Les Trois Cochons – 3 retter ble egentlig 7 fordi det var 3 små forretter og 3 små desserter + en hovedrett J

Torsdag besøkte vi PharmaSchool på Københavns Universitet  – der flesteparten av danske farmasøyter utdannes. De har 240 studenter pr kull! Vi fikk høre om stedet og utdanningen og fikk omvisning på hele skolen. Vi fikk også en spesiell omvisning i de galeniske undervisningslaboratorier der studenter holdt på med bacheloroppgave i legemiddelfremstilling. De fortalte villig om prosjektene sine, som gikk ut på å produsere 2 forskjellige legemiddelformer for et gitt legemiddelstoff og deretter analysere dem iht offisielle krav.  På naturmedicinsk museum fikk vi en omvisning og et spennende foredrag om en ekspedisjon til Pamir-fjellene i Afghanistan der forskeren hadde sett på hvilke planter lokalbefolkningen brukte som legemidler. Etter en stor og veldig rimelig lunsj i kantinen var vi klar for to foredrag: «Fra planter til patient, et målrettet lægemiddel” om hvordan mange års forskning på en middelhavsplante har ført til nye legemidler mot kreft og ”Fiskeolier – sand sundhed eller falsk markedsføring?” der vi lærte at fiskeoljer ikke har effekt på hjerte-kar-sykdommer selv om det som regel markedsføres slik. Ettermiddagen og kvelden var fri og de fleste var vist innom Tivoli.

Fredag startet vi med en lang togtur til Hillerød og en kort busstur ut til Novo Nordisk  der vi først fikk høre litt om bedriften og siden fikk en omvisning i den del av produksjonen som fyller insulin i ampuller og monterer disse i penner. Vi gikk på en gangbro over produksjonslokalene og kunne se ned på folk og maskiner. Fra Novo Nordisk var det bare 10 minutter å gå til Pharmacon som er utdanningssted for farmakonomer (tidligere «apoteksassistenter») – en 3-årig utdanning (etter videregående skole) der en må ha elevkontrakt med et apotek før en blir tatt opp på skolen. Utdanningen foregår dels på apotek og delt i 6-ukers økter på skole og er gratis for elevene. Vi skulle spise lunsj der – og det var tiltrengt og heldigvis godt – og vi skulle ha en omvisning i Dansk Farmacihistorisk Samling. Det ble en flott omvisning med flere demonstrasjoner av produksjon av både piller og tabletter (for de som er i tvil, lages piller av en plastisk masse og tabletter av pulver som komprimeres) og mye fint å se på av gamle krukker og kobberkjeler.

Derfra gikk selskapet litt i oppløsning – noen skulle hjem, noen skulle bli i helgen. Takk til alle for en flott tur!