Arbeids- og miljømedisin

Forskningsprosjektet «Støy og helse i marinen»

Våren 2012 startet prosjektet «Støy og helse i marinen» opp. Bakgrunnen for oppstart av prosjektet er data fra en spørreundersøkelse i Sjøforsvaret fra 2002/2003 hvor 38 % av de ansatte sa at de var utsatt for mye eller svært mye støy i jobben. Sjøforsvaret har av den grunn besluttet å arbeide for å redusere helseplager relatert til støy på marinens fartøyer.

Bilde av flere mineryddere som seiler.
Minerydderstyrken.
Frederick A. Bakken/Sjøforsvaret/Forsvarets mediesenter

Prosjektet består av tre delprosjekter:

Del 1: Støymåling om bord på alle Sjøforsvarets fartøy. Det gjennomføres områdemålinger og måling av individuell eksponering av utvalgte ansatte (ca. 5-10 ansatte pr. fartøy). Målingene ble igangsatt i mai 2012, ferdigstillelse er forventet ila sommeren 2013.

Del 2: Kartlegging av hørselen til de om lag 1000 ansatte som arbeider om bord på Sjøforsvarets fartøyer. Hørselstester gjennomføres ved Haakonsvern Orlogsstasjon og ved Kystvaktbasen i Sortland.  De ansatte skal testes to ganger. De første hørselstestene ble gjort i april 2012 og forventet ferdigstillelse er ila desember 2013.

Del 3: Støy og generell helse:

Hjerteratevariabilitet (HRV): Et utvalg ansatte (ca. 5 ansatte pr. fartøy) får målt HRV, et mål for variasjon i avstand mellom pulsslag. HRV er en akseptert metode for å måle hjertets autonome reguleringssystemer på. Man kan tenke seg at støy kan være med påvirke det autonome nervesystem og således bidra til økt blodtrykk og hjertesykdom.

Oppmerksomhet: Støy kan være en indirekte årsak til ulykker og av den grunn testes oppmerksomhet. Dette gjøres ved hjelp av en egen test utført på bærbar datamaskin hos et utvalg ansatte (ca. 5 ansatte pr. fartøy) før og etter et arbeidsskift. De ansatte vil få målt individuell støyeksponering under skiftet. Aktuelle arbeidsoppgaver og eventuelle spesielle hendelser registreres i eget skjema.

Søvn: Et utvalg ansatte (ca. 5 ansatte pr. fartøy) vil bære en aktigraf som registrerer bevegelser. Ved hjelp av denne vil man kunne måle søvn og våkenhet. Studier har vist at støy kan gi søvnforstyrrelser og påvirke HRV.

Prosjektgruppen består av prosjektleder Bente Moen, yrkeshygieniker Magne Bråtveit, sekretær Gunhild Koldal, forskningsassistentene Erlend Sunde og Camilla Hauge, statistiker Valborg Baste, forskerne Hilde Gundersen og Ole Jacob Møllerløkken samt stipendiat Kaja Irgens-Hansen.

I tilknytning til prosjektet er det opprettet en faglig referansegruppe bestående av representanter fra Senter for Maritim medisin, Sintef Akustikk, Høresentralen i Bergen og Høgskolen i Trøndelag.