Barnevern, likeverd og inkludering

Etniske minoritetsforeldre og frykt for barnevernet

Hvor godt norsk barnevern er rustet for vår kulturelt mangfoldige befolkning er en pågående debatt både nasjonalt og internasjonalt. Forskere fra BLI har nå undersøkt etniske minoritetsforeldres oppfatninger av barnevernet og frykt var et gjennomgripende tema.

Svart mann holder hodet i hånden og ser ned
Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no

Barnevernet ble fremstilt som en tydelig fryktet instans blant etniske minoriteter da 10 foreldre med flyktningbakgrunn ble intervjuet om sine erfaringer. Dette kommer frem i en ny artikkel i Norges Barnevern av Marte Knag Fylkesnes, Anette Christine Iversen og Ragnhild Bjørknes ved BLI, UiB, og Lennart Nygren ved Universitetet i Umeå. ‘Barnevernet bare tar barn’, ‘barnevernet går ikke i dialog med foreldre’, og ‘barnevernet diskriminerer’ var tre sentrale undertemaer.

I lys av teorier om sosial anerkjennelse og rettferdighet drøfter forskerne hvorvidt det kan handle om frykt for å oppleve krenkelser i møte med barnevernet, for eksempel gjennom at barn plasseres i etnisk norske fosterfamilier som ikke kan oppfostre barna i tråd med deres etniske og kulturelle bakgrunn.

Studien bidrar med økt kunnskap om utfordringer i det flerkulturelle barnevernsfeltet – som ikke minst kan støtte barnevernsarbeideres forståelser og kommunikasjon i møtet med etniske minoritetsforeldre.

Les mer i den fagfellevurderte artikkelen "Frykten for barnevernet: En undersøkelse av etniske minoritetsforeldres oppfatninger" (Fylkesnes, Iversen, Bjørknes, & Nygren, 2015). Se lenke i meny til høyre.