Barnevern, likeverd og inkludering

"Homo-kallenavn" — både harmløst og skadelig

Hvordan er det for ungdommer å bli utsatt for «homo» og «lesbe» som kallenavn? BLI-forsker og stipendiat Hilde Slåtten har undersøkt dette nærmere gjennom et flerårig doktorgradsprosjekt.

Skurrete bilde av folkemengde med mange ungdommer og noen voksne
Illustrasjonsfoto: www.Colourbox.no

Hvordan det er for ungdom å bli kalt "homo", "lesbe" og lignende kallenavn avhenger av sammenhengen, i følge den siste undersøkelsen fra et flerårig prosjekt av BLI-forskerne Hilde Slåtten og Norman Anderssen, samt Jørn Hetland (alle ved Institutt for samfunnspsykologi, UiB).

I undersøkelsen blant 921 niendeklassinger fra norske skoler kom det frem at det var vanligst å bli kalt "homo" av enn venn. Unge som ble kalt "homo-kallenavn" av noen som ikke likte dem eller som de ikke kjente, opplyste om større depressive plager enn dem som ble kalt det av venner. Gutter som både ble mobbet, og ble kalt homo-kallenavn opplyste om mest depressive plager.

Slåtten, Anderssen og Hetland anbefaler at anti-mobbeprogrammer på skoler bør ta med et større fokus på slike kallenavn uavhengig av om de brukes på harmløse eller skadelige måter, med tanke på å forebygge både stigmatisering av homofile og lesbiske, og depressive plager.

Les mer i den fagfellevurderte artikkelen:

Slaatten H., Anderssen N. & Hetland J. (2015). Gay-related name-calling among Norwegian adolescents – harmful and harmless. Scandinavian Journal of Psychology, 56, 708–716. doi: 10.1111/sjop.12256