Forskergruppen Digital kultur
Ny bok

Antologi om kritiske tekstutgaver i den digitale tid

Et samarbeid mellom norske og franske forskere på kritiske tekstutgaver har resultert i en antologi om temaet, redigert av Daniel Apollon og to franske kollegaer.

Forsidebilde av boken L'édition critique à l'ère du numérique
L'Harmattan

Kritiske tekstutgaver er en veletablert akademisk sjanger hvor tekster utgis med forklarende noter som hjelper leseren å forstå en eldre tekst, eller som setter teksten i historisk eller forskningsmessig kontekst. Med digitale hjelpemidler blir kritiske utgaver i økende grad digitale - men hvordan endrer dette metodene for å lage en kritisk utgave?

Daniel Apollon er førsteamanuensis i digital kultur ved LLE, og har redigert antologien L'édition critique à l'ère du numérique sammen med Philippe Régnier og Claire Bélisle, begge fra Centre national de la recherche scientifique (CNRS) i Lyons. Forskningen i antologien har opphav i en rekke seminarer organisert i Lyons, Bergen og Oslo, med støtte fra Auroraprogrammet, som skal bidra til forskningssamarbeid mellom norske og franske forskere.

Flere andre forskere fra UiB er representert i samlingen. Odd Einar Haugen, professor i norrøn filologi, har sammen med Daniel Apollon skrevet kapittelet "Le tournant numérique de la critique textuelle: perspectives historiques et typologiques," i tillegg til et eneforfattet kapittel, "La fabrique d'une édition numérique: les trois moments-clés." Tekstkodingseksperter ved UiBs Institutt for filosofi og førstesemesterstudier er også representert: Claus Huitfeldt har kapittelet "Systèmes de balisage de textes et éditions numérique", mens Alois Pichler og Tone Merete Bruvik har skrevet kapittelet "Éditions critique et séparation de la description et de la présentation".