Forskergruppen Digital kultur

Virtuelle rollespill i språklærerutdanning og forskning

Myriam Danièle Coco er en av forskergruppen digital kulturs medlemmer, hun disputerte fredag 27. mars 2009 for PhD-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: “Jeux de rôles virtuels et dévoilement des représentations. Une étude didactique dans une perspective innovatrice des pratiques dans l’enseignement du français langue étrangère.”

Studien er knyttet til utdanning i språkdidaktikk ved Universitetet i Bergen. Coco undersøkte bruk av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) og dets potensial for å avdekke fremtidige språklæreres representasjoner om språkundervisning og språklæring. Representasjoner er forestillinger som virker inn på hvordan man forstår sine omgivelser, analyserer hendelser og skaper forventninger om det som kan komme til å skje. Slik vil måten en lærer underviser på være tett knyttet til de representasjonene som ligger til grunn for hans/hennes pedagogiske og didaktiske handlingsvalg. Representasjoner er generelt sett motstandsdyktige mot endring, men kan bearbeides og modifiseres gjennom erfaring og bevisstgjøring.

Personalia:
Myriam Danièle Coco er født i Fort-de France (Martinique, Frankrike) i 1972. Hun tok mastereksamen i lingvistikk ved Université Nancy 2 (Frankrike) i 2000. Hun har vært stipendiat ved Det psykologiske og Det humanistiske fakultet, UiB. Coco har også vært tilsatt midlertidig i ulike engasjement ved Det humanistiske fakultet som universitetslektor i fremmedspråksdidaktikk og i digital kultur, og som fransklærer i Norge og i utlandet.

Myriam har sin egen blogg på http://iktoglaering.wordpress.com/