Forskergruppen Elektronisk litteratur
Humanioratrategien

Hvordan skal vi styrke digital humaniora ved UiB? Gjesteforedrag og paneldebatt

Digital humaniora skal inn i UiBs nye humaniorastrategi, men hvordan? Hør Elli Mylonas fortelle hvordan Brown University bruker biblioteket som nav i sin strategi. Etter foredraget blir det paneldebatt med HF-dekanen, biblioteksdirektøren og fageksperter ved UiB.

Photograph of Elli Mylonas
Elli Mylonas er direktør for Brown University Library sitt Center for Digital Scholarship.
Elli Mylonas

Humaniorameldingen pekte på digitalisering og nye digitale metoder som et viktig område i dagens humaniora. I tillegg identifiserte den store teknologiskifter som et av tre samfunnsutfordringer humanistisk kunnskap og kompetanse er særlig egnet til å belyse.

Universitetet i Bergen er i ferd med å utvikle en ny strategi for humaniora som ledd i dette arbeidet, og det er klart at digital humaniora vil bli en del av strategien. UiB ønsker å støtte digital humaniora. Men hvordan kan vi best gjøre dette? Hvordan skal noe så tverrfaglig organiseres? UiB har hatt flere sterke miljøer innen digital humaniora i flere tiår, men har manglet en samlende strategi som synliggjør forskningen og letter kompetansedeling. Det er også viktig å sørge for at studenter får delta i denne utviklingen.

Dette arrangementet har som mål å diskutere muligheter for UiBs strategi innen digital humaniora.

Vi begynner med et innlegg av Dr Elli Mylonas, som leder Center for Digital Scholarship ved Brown University Library. Mange universiteter har valgt å organisere forskning innen digital humaniora gjennom et kompetansesenter tilknyttet universitetsbiblioteket, noe som kan gjøre tverrfagligheten enklere. Elli Mylonas vil fortelle om hvordan dette er løst ved Brown University, som har vært ledende innen digital humaniora i USA i flere tiår.

Etter Elli Mylonas sitt innlegg blir det en paneldebatt hvor ledere og fageksperter fra UiB vil diskutere hvordan vi best kan støtte forskning og utdanning innen digital humaniora ved UiB. I tillegg til Elli Mylonas vil panel bestå av:

• Jørgen Sejerstad, dekan for det humanistiske fakultet (eller muligens en av prodekanene)
  • Marie-Carme Torras, biblioteksdirektør
  • Anders Fagerjord, førsteamanunsis II ved Infomedia, og forfatter av Digital Humanities: Knowledge and Critique in a Digital Age sammen med David Berry (Polity Press, 2017)
  • Scott Rettberg, professor i digital kultur, LLE.

Det vil også være rom for innspill fra salen. Foredraget og debatten vil foregå på engelsk.

Dr. Elli Mylonas: Digital Humanities in the Library: Support, Advocacy and Maintenance

This presentation by Elli Mylonas, Director, Center for Digital Scholarship, Brown University Library describes their pioneering efforts in merging DH research, infrastructure, and libraries.

The Center for Digital Scholarship, a cross-departmental group in the Brown University Library, supports digital scholarship for the Brown community and beyond by supporting scholarly and academic activities that are conducted or enhanced through the use of digital technology, or that engage with its effects. Mylonas will present this center, its planning, evolution, and how it has affected research, infrastructure, physical facilities, and intellectual community at Brown University. Her presentation will be followed by a roundtable discussion focused on the future of the Digital Humanities at the University of Bergen.

Bio:

Elli Mylonas is the Director of the Center for Digital Scholarship in the Brown University Library, as well as being a subject liaison to several departments. Previously, she was the Senior Digital Humanities Librarian. Her work focuses on identifying, developing and implementing a variety of digital projects with Brown faculty, and providing DH outreach in the form of workshop series and consultations. In these overlapping roles, she has to discover productive collaborations between librarians in traditional roles and the emerging digital activities. Elli serves on the Technical Council of the Text Encoding Initiative and has been involved in Digital Humanities since her participation in the Perseus Project.  She is a graduate of Harvard University and did graduate work in Classics at Brown University.