Forskergruppen Elektronisk litteratur

Nyhetsarkiv for Forskergruppen Elektronisk litteratur

Senter for digitale fortellinger lanserer podcastserien Off Center, med senterleder Scott Rettberg som vert. Nye episoder kommer hver fjortende dag. Les mer og finn ut hvor du kan høre podcasten.
Professor Scott Rettberg og førsteamanuensis Ingrid Halland mottar 12 millioner hver fra Norges forskningsråd til prosjekter i skjæringspunktet mellom teknologi og estetikk.
Den første av flere utstillinger i forbindelse med årskonferansen til Electronic Literature Organization and Festival åpner torsdag 4. mars.
We are busy planning the Digital Narrative Network conference on 21st and 22nd November with an exhibition in the same week at the Faculty of Fine Art, Music and Design. The conference will feature a keynote from N. Katherine Hayles, other special guests, and presentations of research from multiple faculties at UiB.
We are busy planning the Digital Narrative Network conference on 21st and 22nd November with an exhibition in the same week at the Faculty of Fine Art, Music and Design, featuring a keynote from N. Katherine Hayles and other special guests, alongside presentations of research from multiple faculties at UiB.
Hartmut Koenitz presented his lecture: 'Representation of Complexity – Interactive Digital Narratives Enabling Discourse for the 21st Century' organised by the Digital Narrative Network at the University of Bergen on September 12th 2019.
Vi er glade for å kunngjøre utnevnelsen av Nick Montfort, professor i digitale medier ved MIT, til en ansettelse som professor II med UiB Digital Culture. Montfort er kjent som både en kreativ forfatter og som kritiker og teoretiker av digitale medier.
Documentation of the Digital Narrative Network's first event with guest lecture by Søren Pold: Meta Interface Character - Narrative as Critical Aspect.
The N. Katherine Hayles Award for Criticism of Electronic Literature for 2019 ble tildelt Scott Rettberg, professor i digital kultur ved UiB, for boken Electronic Literature.
Professor Jill Walker Rettberg studies how humans use technology and what it means to us as a culture.
I november og desember kan besøkende på Universitetsbibliotekets avdeling for humaniora nye elektronisk litteratur og digital kunst skapt av Jason Nelson, digital kulturs Fulbright for 2016/17, og hans partner, Alinta Krauth.
Prisen for den beste elektroniske litteraturen i 2016 gikk til Scott Rettberg og samarbeidspartneres VR-fortelling om tortur.
En rekke utstillinger og framføringer av elektronisk litteratur er åpne for alle som del av den internasjonale konferansen og festivalen om elektronisk litteratur, ELO2015.
Første semesteret på master i digital kultur skriver man prosjektbeskrivelse av masteroppgaven, og det er alltid en spennende prosess. Her er kullet som begynte høsten 2013 sine oppgavetemaer!
Fulbright-spesialisten Leonardo Flores ankom Bergen tidlig i august. Han er ekspert på elektronisk lyrikk og vil undervise og forske ved LLE i 2012/13.
Elektronisk litteratur er skapt for nettet, og skapes uten standarder. Det skaper problemer når forskere og bibliotekarer skal arkivere og dokumentere elektronisk litteratur. Et workshop i forskergruppen for elektronisk litteratur ved LLE jobber mot løsninger 20-21. juni.

Sider