Hjem
Gruppe for journalistikkforskning

Journalistic Reorientations - Publisering: 01.10.2011 – 31.10. 2012

Bøker, avhandlinger, rapporter og artikler publisert i forbindelse med prosjektet:

Journalistic Reorientations
Foto/ill.:
Colourbox

Hovedinnhold

Publisert artikkel i periodika og serier

Eide, Martin (2011)"Følelser og fornuft - om journalistiske nyorienteringer". I: Det Norske Videnskaps-Akademi Årbok 2010. Det Norske Videnskaps-Akademi 2011 ISBN 978-82-7099-646-9. s.333-346.

Gynnild, Astrid (2012) med Paul Adams, University of Texas, Austin: “Animation, Documentary or Interactive Gaming? Exploring Communicative Effects of Environmental Messaging Online.” (Antatt av #ISOJ Journal).

Gynnild, Astrid (2012) med Paul Adams, University of Texas, Austin. “Environmental Message in Online Media: The Role of Place (Antatt av Environmental Communication: A Journal of Nature and Culture, Special Issue).

Sjøvaag, Helle og Stavelin, Eirik (2012) “Web Media and the Quantitative Content Analysis: Methodological Challenges in Measuring Online News Content”, Convergence, 18 (2), pp. 215-229.

Sjøvaag, Helle (2012) “Revenue and Branding Strategy in the Norwegian News Market: The Case of TV 2 News Channel”, Nordicom Review, 33 (1), pp. 53-66.

Sjøvaag, Helle (2011) “Amateur Images and Journalistic Authority”, i Andén-Papadopoulos, Kari og Pantti, Mervi (red.) Amateur Images and Global News, Bristol, UK: Intellect.


Publisert artikkel i antologi

Eide, Martin (2012) “Kunsten å tenke negativt. En reporter griper inn”. I Hovden & Knapskog (red.): Hunting High and Low. Skriftfest til Jostein Gripsrud. Scandinavian Academic Press, 679-690


Publiserte monografier

Sjøvaag, Helle (2011) Journalistic Ideology. Professional Strategy, Institutional Authority and Boundary Maintenance in the Digital News Market. Dissertation for the degree PhD, University of Bergen.

Ytre-Arne, Brita (2012): “Women’s magazines and their readers: Experiences, identity and everyday life”. PhD thesis. Bergen: University of Bergen. Se i Bora.  


Brukerrettede formidlingstiltak

Rapporter, notater, artikler, foredrag på møter/konferanser rettet mot prosjektets målgrupper

Eide, Martin (2012) “Den kritiske positur”, Bergens Tidende 15.01.12.

Eide, Martin (2012) “Det korte, det lange, det gode”, Bergens Tidende 29.04.12.

Eide, Martin (2012) “Kvalitet må koste”, Bergens Tidende 02.09.12.

Eide, Martin (2011) “Hva er journalistikk?” Högre seminarium, Södertörn högskola, 2011-11-11.

Eide, Martin (2012) “Reportasjens kraft.” Foredrag ved utdeling av J.W. Eides pris, Bergens Tidende. Prisutdeling; 2012-02-07.

Eide, Martin (2012) “Ti bud for journalister.” Faglig-pedagogisk dag, UiB; 2012-02-03 - 2012-02-03 UiB

Eide, Martin (2012): ”Det store Du. Fire perspektiver på uformell journalistikk”, Seminaret Dagspressforskning: pressens historia, nutid och framtid, JMG, Göteborgs universitet, 23.08.12.

Gynnild, Astrid (2012) “Animation, Documentary or Interactive Gaming? Exploring Communicative Effects of Environmental Messaging Online”, 3th International Symposium on Online Journalism, Austin, Texas, USA, April 20-21, 2012.

Gynnild, Astrid (2012) “Visual watching online: Approaching News Video Selection from behind the Scenes”, VisCom26 - The Visual Conference, Midway, Utah, USA, June 20-22

Gynnild, Astrid (2012). Workshop, Scancor and SRI, Stanford University, California, USA, October 24, 2012: Astrid Gynnild, David Nordfors og Oddgeir Tveiten: Innovation, Communication and the Regional Entrepreneurial Ecology

Gynnild, Astrid (2012) Stavanger Journalistlag, Sting, Stavanger 6. september 2012. Tema: Medieøkonomi, kutt og fremtid.

Kvalheim, Nina (2012): Multiplatform News Production: On Strategies and Journalistic Practices. Matters of Journalism: Understanding Professional Challenges and Dilemmas, University of Gdansk, Poland, 14-15 September 2012.

Kvalheim (2012): Journalistic multimediality and public deliberation. Journalistic Reorientations, Bergen, Norway, 2-4 November 2012

Sjøvaag, Helle (2012) The Meaning of Journalistic Ideology, ECREA Summer School 2012, 12-25. August, Ljubljana.        

Sjøvaag, Helle (2012) The Impact of Structural Shifts on Journalism: Newspaper Consolidation in the Scandinavian Media Landscape, Matters of Journalism: Understanding Professional Challenges and Dilemmas, Gdansk 14-15. September 2012.

Sjøvaag, Helle (2011) What is Journalistic Ideology?, Konferansen Journalistic Reorientations, Universitetet i Bergen, 2-4 November 2011.


Allmennrettede formidlingstiltak

Populærvitenskapelige publikasjoner (artikler/bøker, debattbøker/-artikler, høringer, utstillinger, skjønnlitteratur etc


Eide, Martin (2012) “Rapport fra helvete” (anmeldelse av Stormark, K.: Da terroren rammet Norge, Bergens Tidende 23.01.12.

Eide, Martin (2011) “Akersgatas Machiavelli” (anmeldelse av Chr. Hals Gylseth: Storoksen - Arve Solstad og Dagbladet, Aschehoug). Klassekampen.

Eide, Martin (2011) “Av klasse, om kamp”. Anmeldelse av Alf Skjeseth: Sykle på vatnet. Historia om Klassekampen, Oslo: Samlaget.. Norsk Medietidsskrift 2011 ;Volum 18.(3) s.294-296.

Eide, Martin (2011)"Det lille vi". Anmeldelse av Birgitte Kjos Fonn: Orientering - rebellenes avis, Pax 2011. Klassekampen 2011 s.10-11.

Eide, Martin (2011) “Journalistikk: Hva er det?” Seminar om Kulturrådets publikasjonsstøtteordninger; Oslo: 2011-11-10.


Oppslag i massemedia

Eide, Martin (2012) “VG inn i folden.” Fagbladet Journalisten 2012-02-16.

Eide, Martin (2012) “VG og BT deler paraply”. Bergensavisen 2012-02-17.

Eide, Martin (2012) "Vi trenger BAs friske fraspark!" (BAs 85 års-utgave). Bergensavisen 2012-03-23.

Eide, Martin (2011) “Journalistikk: institusjon og praksis.” Sveriges Radio P1: "Publicerat" 2011-11-12.

Eide, Martin (2011) Om leserkontakt. Intervju. Bergensavisen 2011-11-19.

Eide, Martin (2011) "Satsa hårdare på själva journalistiken - och sluta smickra publiken" Intervju. second-opinion.se. November 2011.

Kvalheim, Nina (2011): Medias (u)muligheter. Studieark til BIFF 2011.

Sjøvaag, Helle; Anda, Liss Gøril (20.04.12) ”Norway: No Escape from Breivik Trial”, bbc.co.uk, Les intervju hos BBC.

Sjøvaag, Helle; Gundersen, Bjarne Riiser (13.01.12) ”Hva er TV 2, og hva bør vi bruke det til?”, Morgenbladet, Intervju.

Sjøvaag, Helle; Vedvik, Kari Oliv (10.01.12) ”- Samfunnet trenger pressevakbikkjene”, Les mer på Forskning.no.

Sjøvaag, Helle; Zondag, Martin (09.01.12) ”Eksperter: - TV 2 blir sterkere enn NRK på sport”. Les mer på nrk.no.

Sjøvaag, Helle; Rognerød, Embret (30.12.11) ”TV 2 stiller sterkest”, Dagens Næringsliv, Intervju.

Sjøvaag, Helle; Østerbø, Kjell (09.12.11) ”Smart merkevarebygging”, Bergens Tidende, Intervju.