Nasjonal kompetansetjeneste og forskningsgruppe for multippel sklerose

Ny studie: Overvekt er en sannsynlig risiko faktor for MS

Kristin Wesnes og medarbeidere har nylig publisert en studie i Multiple Sclerosis Journal som omhandler kroppsstørrelse og risiko for MS. Studien har brukt data fra en spørreskjema-basert undersøkelse (EnvIMS) som er gjennomført blant MS-pasienter og friske kontroller i Norge og Italia. Deltakerne fikk i oppgave å krysse av hvilken kroppsfigur fra 1 (tynnest) til 9 (tykkest) som best kjennetegnet deres egen kroppsfigur i 5 års intervaller fra 5 år til 30 år.

Analyser av svarene viser at de mest overvektige i Norge (kroppsfigur 6-9) hadde økt risiko for MS-sykdom sammenlignet med kroppsfigur 3 (”normalvektig”) som var spesielt uttalt ved  25 års alder.  Da var risikoen doblet blant norske menn (odds ratio 2,21) og økt med 43% hos norske kvinner (odds ratio 1,43).  Videre viste analysene at for hver enhets økning av kroppsfigur i Norge økte risikoen med 14% når kjønnene ble undersøkt sammen. Justering for sollys (utendørsaktivitet om sommeren) og røyking som er kjente risikofaktorer for MS påvirket resultatene i liten grad.

Det ble også kartlagt om overvekt var en form for utløsende faktor hvor risikoen var høyest rett før debut av MS-sykdom, men det viste seg at overvektige i Norge hadde forhøyet risiko i minst 15 år før klinisk MS-sykdom. De italienske datene viste ikke like sikker sammenheng mellom overvekt og MS, selv om en positiv trend ble avdekket. Dette kan skyldes ulike forhold som genetiske faktorer, kosthold eller muligens deltaker-skjevhet gitt noe lavere responsrate i Italia enn i Norge.

Mange studier tyder på at lavt sirkulerende vitamin D i kroppen øker risikoen for MS. En mulig forklaring på sammenhengen mellom overvekt og MS kan være at overvektige har lavere vitamin D-nivå i blodet enn slankere individer. Overvekt fører også til kronisk betennelse i kroppen som muligens kan utløse autoimmune mekanismer i nervesystemet som bidrar til utvikling av MS.

Noen få andre studier har avdekket tilsvarende sammenheng mellom overvekt i barndom/ tenårene og risiko for MS. Denne studien bidrar til å bekrefte tidligere funn og samtidig vise at risikoen er tilstede helt fra 10 års alder fram til 25 års alder i Norge.

Les mer om studien ved PubMed:

Wesnes K, Riise T, Casetta I, Drulovic J, Granieri E, Holmøy T, Kampman MT, Landtblom AM, Lauer K, Lossius A, Magalhaes S, Pekmezovic T, Bjørnevik K, Wolfson C, Pugliatti M, Myhr KM. Body size and the risk of multiple sclerosis in Norway and Italy: The EnvIMS study. Mult Scler. 2014 Sep 2. pii: 1352458514546785. [Epub ahead of print]