Nasjonal kompetansetjeneste og forskningsgruppe for multippel sklerose
Nyhet

Ny studie: LDN kan være en risikofaktor for idiopatisk trombocytopen purpura (ITP)

Forskere fra Nasjonal kompetansetjeneste for MS og Kristian Gerhard Jebsen senter for MS forskning har nylig publisert en studie om LDN som risiko for ITP, i det internasjonale tidsskriftet Neurology: Neuroimmunology & Neuroinflammation.

Naltrexone er en µ-reseptor antagonist, som brukes til behandling alkoholavhengighet. Til dette formålet, bruker man vanligvis 50 mg/dag. Lavdose naltrexone (LDN) blir typisk gitt i doseringen 3-5 mg/dag og brukes av en del pasienter med multippel sklerose (MS). Tanken bak denne behandlingen er at naltrexone gitt i lavdose skal normalisere det endogene endorfinnivået og dermed bedre MS-symptomene. LDN blir generelt betraktet som en trygg behandling, uten alvorlige bivirkninger. Det har imidlertid ikke vært utført noen større sikkerhetsstudier på denne bruken.

I artikkelen vår beskriver vi en pasient med MS som begynte med LDN og i løpet av de neste ukene utviklet sykdommen idiopatisk trombocytopen purpura (ITP), en autoimmun sykdom som rammer blodplatene. Vi vet fra de tidlige sikkerhetsstudiene på naltrexone, at denne behandlingen gitt i dosen 50 mg/dag, var assosiert med øket risiko for å utvikle LDN.  Vi regner det derfor som sannsynlig at også LDN-bruken kan ha hatt en betydning for ITP-utviklingen i vår pasient.

Vi vet per i dag ikke sikkert om det er en sikker assosiasjon mellom LDN-bruk og utvikling av ITP, men på grunn av denne mulige sammenhengen, anbefaler vi at personer som begynner med denne behandlingen, følges opp med kontroll av trombocytter (blodplater) før og under behandlingen med denne medisinen.

Referanse:
Torkildsen Ø, Myhr KM, Wergeland S. Treatment resistant immune thrombocytopenic purpura associated with low-dose naltrexone use in a patient with multiple sclerosis. Neurology: Neuroimmunology & Neuroinflammation. Epub 21.08.14 :e25.