Biogeokjemi

Nyhetsarkiv for Biogeokjemi

I en ny artikkel viser en gruppe forskere at det er mulig å varsle mengden planteplankton i Barentshavet fem år fram i tid. Nøkkelen ligger i havstrømmene som bringer med seg varme og næringssalter.
Observasjoner nord for Svalbard viser energioverføring fra tidevannsstrømmer til turbulens.
Universitetet i Bergen er rangert som nummer syv i verden innen fagområdet oseanografi.
Studerer du realfag åpner det seg svært mange muligheter. Her møter du tre mennesker som med realfagbakgrunn jobber med vidt forskjellige ting. Felles er at de gjennom realfagene har fått oppfylt drømmen.
Silje Skjelsvik og Erlend Hanssen vil skape en bedre verden for seg selv og kommende generasjoner. Derfor har de valgt å studere realfag på Universitetet i Bergen.
I Antarktis kan sjøvann med kuldegrader smelte is. Det kan påvirke Norges havnivå.
Pionerene Fridtjof Nansen og Bjørn Helland-Hansen fikk rett: Endringer i hav og klima kan varsles.
Den årlege forelesninga på Det Norske Videnskaps-akademi blei blant anna brukt til å sjå skilnaden mellom issmelting i ferskvatn og saltvatn.
Hvilket nivå av havforsuring, temperaturøkning tåler havet og økosystemene? Forskerne i det nye COMFORT-prosjektet undersøker trygge rammer for havet.
Verda treng klimakutt for å begrense den globale oppvarminga. Havet kan bidra med over 20 prosent av klimakutta, viser ein ny rapport.
Bergen Offshore Wind Centre (BOW) har flyttet inn i nye lokaler i Allégaten 55. 7. juni 2019 ble lokalene åpnet av viserektor for tverrfaglig virksomhet og store satsninger, Robert Bjerknes.
Bergen Filharmoniske Orkester, Universitetet i Bergen og Bjerknessenteret går sammen om å presentere en unik konsertserie – Neste steg – en reise i stor musikk og ledende forskning.
Et nytt prosjekt lar meteorologi og oseanografistudentar oppleve atmosfæren på hittil uvande måtar.
Havet kompenserte for en tredjedel av menneskeskapte CO2-utslipp mellom 1994 og 2007. Det viser en ny studie basert på verdensomspennende observasjoner.
Levevilkårene for enkelte mikroorganismer i Sørishavet kan bli dramatisk forverret innen slutten av århundret. Surere hav kan innskrenke dyrenes territorier – ikke horisontalt, men i dybden.
Siden 1971 har Svalbard opplevd en oppvarming om vinteren på 7°C, viser en ny rapport. Svalbard har mistet to måneder med vinter siden 70-tallet, sier UiB-forsker.
Forskning på vippepunkt og på forholdet mellom klima og hav er fellesnevnere i tre nye EU-finansierte forskningsprosjekter ved Bjerknessenteret.
Klimaminister Ola Elvestuen møter forskere fra UiB, Bjerknessenteret og University of the South Pacific på FNs klimakonferanse. Sammen tar de opp interaksjonen mellom havet, klimaet og is- og snødekke. Følg med på direktesending klokken 13.15!

Sider