Forskargruppe i mellomalderfilologi

Nyhetsarkiv for Forskargruppe i mellomalderfilologi

Helen F. Leslie-Jacobsen har gjennomført sitt TMS-prosjekt – der har hun og teamet hennes undersøkt Magnus Lagabøtes Landslov, den første nasjonale lovsamlingen i Norge, og som ble brukt i 400 år.
Mellomalderens skriftkultur ved Halsnøy kloster blei hausten 2023 sett under lupa i eit tverrfagleg samarbeidsprosjekt.
I Norden er titusenvis av blad fra middelalderbøker bevart. Et internasjonalt nettverk av forskere har vokst frem rundt materialene.
«Kunst og kultur i nordisk vikingtid og middelalder» er tema for denne høstens foredragsrekke. Velkommen til Frille og Dyvekes vinkjeller for ny kunnskap og hyggelig lag!
Postdoktor i norrøn filologi, Stefan Drechsler, har fått midler til et forskningsprosjekt som skal undersøke den best bevarte skriftsjangeren i middelalderens nord: lovene.
St. Sunniva har prega norsk historie, litteratur og kunst frå mellomalderen av og til i dag. Ei nyutgjeven praktbok utforskar ulike sider av Sunnivafiguren.
Middelalderfilolog Helen Leslie-Jacobsen er en av fire unge, fremragende forskere i Norge som skal delta i det toårige Young CAS Fellow-programmet. Hun får midler til å forske på middelalderballader fra Færøyene.
Ved hjelp av digitale visualiseringer kan du oppleve Bergen slik det kan ha sett ut i 1320.
Den vakre madonnafiguren fra Kyrkjebø i Sogn skal nå vises for et europeisk publikum. Men hva er egentlig hennes historie? Kan fragmenter fra et middelalderhåndskrift, festet på innsiden av den hule kroppen, fortelle noe om madonnaens opprinnelse?
– Jeg blir aldri lei av å studere håndskrifter fra middelalderen. Selv om mitt kildemateriale er norsk, er det samtidig grunnleggende internasjonalt. Det gir forskningen et bredere perspektiv og tvinger frem et internasjonalt samarbeid, sier professor Åslaug Ommundsen.
Det to dager lange seminaret "Digital Approaches to Transcribing and Analysing Medieval Texts" som ble holdt i Bergen 29.-30. august samlet akademikere fra sju europeiske universiteter for å utveksle kunnskap og erfaringer innenfor digital filologi.
Rekrutteringen av unge forskere med middelalderen som fagfelt er godt nytt for forskningsmiljøet ved UiB. Elleve ph.d.-kandidater var nylig samlet for å knytte kontakter på tvers.
BA and MA students in the course Food in the Middle Ages presented their term projects in a conference format.
Programm for FIM i høst 2018.
Postdoktor Helen F. Leslie-Jacobsen er ekspert på eddadikt og norrøne lovtekstar – og er tildelt årets pris for unge forskarar i humanistiske fag.
Klynga skal vere ein pådrivar for utvikling av lokal og nasjonal kunnskapsformidling om mellomalderen.