Meteorologi
Student Seminar

Fjellseminar i mesoskala dynamikk (GEOF328)

Ni studenter deltok på et seminar på Ottesheimen på Ustaoset 12.-15. april sammen med foreleser Thomas Spengler og kursassistent Line Båserud for å lære mer om meteorologien i fjellet.

GEOF328 seminargruppe

Seminaret ble holdt i vakre omgivelser nært Hallingskarvet på Hardangervidda, noe som høynet sjansen for å se interessante værfenomen assosiert med fjellet. Seks av kursdeltakerne valgte å ta et tidlig tog til Ustaoset for å få mer tid til skigåing, og Ustetind ble besteget i et fascinerende vær som skiftet fra snøbyger og sterk vind til sol og blå himmel. Da resten av klassen kom senere på dagen, ble en velsmakende middag gjort i stand på hytta.

De påfølgende dagene ble fylt med studentpresentasjoner av vitenskaplige artikler om ulike tema som virvler i le av fjell, gravitasjonsbølger, blokking av vind, og termisk drevne sirkulasjoner i fjellterreng etter en kort introduksjon om meteorologi i fjellet av Thomas Spengler. Det ble mye tid til omfattende diskusjon av det presenterte materialet samt konstruktive kommentarer og tilbakemeldinger på presentasjonen, noe som deltakerne til å få mer ut av innholdet og forbedre presentasjonsteknikken. I tillegg til presentasjonene jobbet studentene sammen i grupper for å løse et oppgavesett om vind gjennom fjellåpninger og storskala vind over fjell. Resultatene ble senere presentert av gruppene den siste dagen.

Det ble også tid til felles skigåing og være ute i snøen, og den afrikanske studenten Musa fra Uganda tok utfordringen om å prøve å gå på ski for første gang. Mens de kommende meteorologene var utendørs, benyttet de anledningen til å prøve å forstå været, særlig skyene, sammen med Thomas. Kveldene ble tilbrakt i hytta med kortspill, badstu, felles sang mens Thomas spilte trekkspill og mye god mat, noe som førte til at noen spøkefullt kalte seminaret for “spiseseminaret”.

Alt i alt, hjalp seminaret studentene med å utvide sin kunnskap om de ulike temaene fra fjellmeteorologi i tillegg til å forbedre presentasjonsteknikkene sine. Den avslappende og sosiale settingen gjorde det mer komfortabelt å presentere artiklene og oppgaveresultatene, og det var fint å bli enda bedre kjent med hverandre på en vellykket og fornøyelig tur.

Kursinformasjon: Mesoskala Dynamikk GEOF328