Bergen Stress and Sleep Group, BSSG
Gjesteforelesning

Timing is everything: The neurobehavioral costs of disrupted sleep and circadian rhythms

Åpen gjesteforelesning i forbindelse med sommerskole innen døgnrytmer og søvn.

Førsteamanuensis Ilia Karatsoreos, Department of Integrative Physiology and Neuroscience, Washington State University, USA, skal forelese om de negative konsekvensene ved forstyrrelser i søvn og døgnrytmer. Dr. Karatsoreos anvender døgnrytme- og stress-systemer som modeller for å undersøke hvordan fysiologisk dysregulering fører til langvarige, negative helsekonsekvenser. Hans bruk av transgene musemodeller, analyser av atferd, metabolisme og søvn-elektrofysiologi, sammen med analyser av nevral struktur/funksjon via genuttrykk, konfokalmikroskopi og cellulære rekonstruksjoner i 3-D, danner grunnlaget for å forstå 1) hvordan normal døgnrytme og søvn fremmer helse, 2) hvordan forstyrrede rytmer øker sårbarhet og 3) hvordan forstyrrelser i ‘hjerne-kropp’-stressaksen endrer sårbarhet og resiliens over tid. Dr. Karatsoreos ble nylig tildelt en NSF CAREER-bevilgning.

I forbindelse med sommerskole innen døgnrytmer og søvn inviterer vi alle kolleger og studenter til fem åpne gjesteforelesninger.

Gjesteforelesningene arrangeres av Norsk Forskerskole i Nevrovitenskap (NRSN), Den Internasjonale Forskerskolen i Integrativ Nevrovitenskap (IGSIN) og Bergen Stress and Sleep Group (BSSG) ved Universitetet i Bergen.