Forskergruppen Antikken og den klassiske tradisjonen

2010

Gjert Vestrheim og Mathilde Skoie (red.), Antikken i ettertiden (Universitetsforlaget)

Antikken i ettertiden handler om den betydningen Hellas og Roma har hatt
i vestlig kultur fra Karl den stores tid og frem til i dag. Ikke bare
har kunsten og litteraturen vært preget av greske og romerske former og
behandlet temaer fra antikk historie og mytologi, også den politiske og
filosofiske diskusjonen er blitt ført med antikke begreper og med
eksempler hentet fra romerne og grekerne.

Syv av bidragsyterne er tilknyttet Universitetet i Bergen: Mathilde
Skoie gir en innføring i resepsjonsstudier som forskningsfelt og en
oversikt over bruken av antikken på film. Tomas Hägg skriver om
lesningen av antikke romaner i gresk middelalder og Lars Boje Mortensen
om Vergil som kulturhelt i vesteuropeisk middelalder, Gjert Vestrheim
skriver om antikkens betydning hos Goethe og Hölderlin, Jostein Børtnes
om antikken i Hjalmar Gullbergs lyrikk og Bente Kiilerich om gjenbruk av
antikke statuer i moderne billedkunst, mens Jørgen Christian Meyer viser
hvordan  Romerriket er blitt brukt i maktens iscenesettelse fra
middelalderens keiserdømme til vår samtids USA.

Boken inneholder også kapitler om Erasmus, Racine, marki de Sade,
Derrida, opera, palassarkitektur, nygresk poesi og den politiske
diskusjonen på Eidsvoll i 1814. Overalt spiller antikken en viktig og
ofte overraskende rolle.