Gruppe for trygdeøkonomi

Lavere sykefravær gjennom økt tillit og tettere oppfølging

Da de ansatte i Mandal kommune fikk full egenmeldingsrett i ett år og tett oppfølging av linjeleder, gikk sykefraværet ned. Professorene Kjell Vaage og Gaute Torsvik ved Institutt for økonomi har vært med på å evaluere prosjektet.

Logo Tillitsprosjektet

Mandal kommune fikk i 2008 dispensasjon fra Folketrygdloven slik at ansatte i kommunen kunne bruke egenmelding i inntil ett år i stedet for sykmelding. Kommunen ønsket å få ned sykefraværet og øke avgangsalderen. Det ser nå ut til at det såkalte Tillitsprosjektet har lyktes i begge deler.

Professor Gaute Torsvik og professor Kjell Vaage ved Institutt for økonomi og Arnstein Mykletun, seniorforsker ved Folkehelseinstituttet og gjesteprofessor ved University of New South Wales i Sydney, har nå evaluert Tillitsprosjektet. Dette gjorde de ved hjelp av analyse av registerdata for Mandal og 29 referansekommuner, spørreskjema og kvalitative fokusgruppeintervjuer.

– Vi ser at langtidssykefraværet har gått ned i Mandal kommune sammenlignet med de 29 kontrollkommunene, men sykefraværsstatistikken kan ikke gi oss svar på hvilken del av Tillitsprosjektet som har virket, presiserer Arnstein Mykletun.

Les mer om forskernes evaluering av prosjektet i deres debattinnlegg i Aftenposten 29. april.

Om "Tillitsprosjektet"

Den 1. mai 2008 iverksatte Mandal kommune «Tillitsprosjektet», hvor ansatte fikk egenmeldingsrett i inntil ett år. Kommunene implementerte samtidig et IKT-verktøy og prosedyrer for oppfølging av ansatte under sykmelding som er vesentlig mer intensivt og omfattende enn summen av ordinær oppfølging etter IA-avtalen og sykmeldende leges oppfølging. Ledere med personalansvar fikk tett oppfølging av personalsjefen i kommunen i hvilken grad prosedyrene ble fulgt.

Studien ble utført ved Uni Rokkan i Bergen og finansiert av FARVE.