Institutt for filosofi og førstesemesterstudier
Lunsjseminar

Prof. Anthony Steinbock: "Surprise as an Emotion and its Distinction from Humility"

Innlegget er basert på det innledende kapittelet i et pågående bokprosjekt.

Maleriet "Der Maskenscherz" av Gaetano Chiericci (1838-1920).
"Der Maskenscherz" av Gaetano Chiericci (1838-1920)
wikimedia commons

Steinbock er leder for Phenomenology Research Center i Carbondale, SIUC, og har publisert en rekke bøker om blant annet moralsk følelser og opplevelser. Hans viktigste bidrag i den fenomenologiske tradisjonen er nok likevel Home and Beyond. Generative Phenomenology after Husserl (1995). Han har også hatt sentrale verv i Northwestern University Press og Society for Phenomenology and Existential Philosophy (SPEP). Steinbock er i Bergen for å delta på et seminar om intersubjektivitet i Rosendal, 7.-8. juni. Seminaret er arrangert av Dagfinn Føllesdal og han har samlet de fleste internasjonale ekspertene på dette feltet innen fenomenologi.

For interesserte finnes det mer informasjon om seminaret i Rosendal på følgende side: Edmund Husserl: The Phenomenology of Intersubjectivity