Hjem
Støtte til eksternfinansierte prosjekter (BOA)

Forskningskommunikasjon

Forskningsresultater kan kommuniseres både underveis og i avslutningen av prosjektet.

Hovedinnhold

Forskningskommunikasjon er en viktig del av et forskningsprosjekt, enten resultatene er interessante for et bredt publikum eller for en smalere målgruppe. En kommunikasjonsplan med konkrete tiltak bør utarbeides allerede i søknadsfasen og oppdateres underveis. 

Før du velger tiltak og kanaler er det viktig å være bevisst på hvem du vil nå med kommunikasjonen, hvilke kanaler du kan nå dem gjennom og hva du ønsker å oppnå. 

Aktuelle kanaler kan være

  • Prosjektets egen nettside
  • UiBs nettside: Forskningsnyhet (norsk og engelsk) på uib.no som kan deles i nyhetsbrev, sosiale medier osv. Kontakt kommunikasjonsavdelingen eller kommunikasjonsrådgiver på ditt fakultet.
  • Nasjonale medier: Et tips til en avis, en tv-kanal eller et tidsskrift kan gi redaksjonell omtale som når mange lesere. Råd om kontakt med media.
  • Internasjonale medier: Kommunikasjonsavdelingen kan publisere forskningsnyheter fra UiB gjennom internasjonale pressetjenester som når journalister over hele verden. Ta gjerne kontakt straks du får vite at forskningsartikkelen din er antatt.
  • Arrangementer: Faste arrangementer som Forskningsdagene, Christiekonferansen, Lærernes dag og Åpen dag trekker hvert år mange besøkende som er interesserte i forskning. De ulike arrangementene har ulike målgrupper.
  • Sosiale medier: Facebook, Twitter, Instagram og andre sosiale medier er et viktig supplement til øvrige kommunikasjonskanaler. UiB sentralt og en rekke fagmiljøer har profiler som kan brukes til å spre nyheter og informasjon om arrangementer.

Siden oppdateres av Åshild Nylund