Institutt for fremmedspråk

Registrering av kurs, seminarer o.l. som skal inngå i opplæringsdelen - nye rutiner

Retningslinjer , vedtatt i fakultetets FFU-møte 7. mai 2014. .. Vedlegg: Gjeldende skjema for godkjenning av enkeltkurs og endelig godkjenning av opplæringsdel m.m.

VEILEDENDE RETNINGSLINJER FOR GODKJENNING AV KURS I DEN

KANDIDATSPESIFIKKE OPPLÆRINGSDELEN INNEN

FORSKERUTDANNINGEN

Bakgrunn:

Ifølge vedtak i fakultetsstyret 20.12.11 (sak 69/11) består opplæringsdelen av 30 studiepoeng

og har tre komponenter:

1. obligatorisk: 10 studiepoeng vitenskapsteori og etikk.

2. obligatorisk: 5 studiepoeng knyttet til emner alle kandidater kan ha nytte av

(overførbare ferdigheter).

3. kandidatspesifikk: 15 studiepoeng relatert til avhandlingsarbeidet. Veileder(e) og kandidat utformer et forslag til innhold som godkjennes av lokalt FFU. Innholdet skal støtte opp om avhandlingsarbeidet og kan bestå av konferanse- og seminardeltakels med innlegg samt relevante forskerutdanningskurs. Forslaget må følge standardkrav for dokumentasjon av innhold og omfang basert på fakultetets retningslinjer for studiepoenguttelling.

I tråd med vedtaket har det lokale FFU, som ledes av forskningskoordinator, ansvaret for opplæringsdelen og for den lokale kvalitetsutviklingen av forskerutdanningen. Dette inkluderer et ansvar for oppfølging av det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket og for utvikling og organisering av lokale emner. Som det går fram av vedtaket, omfatter ansvaret også godkjenning av innhold i de kandidatspesifikke 15 studiepoengene. Denne godkjennelsesmyndigheten vil kunne delegeres til forskningskoordinator.

Det har vist seg at praksis for hva som godkjennes som del av den kandidatspesifikke opplæringsdelen varierer betydelig fra institutt til institutt. Det synes også som om uttelling i form av studiepoeng for tilsynelatende samme arbeidsomfang vurderes ulikt. Det er derfor hensiktsmessig å utarbeide mer spesifiserte retningslinjer enn det som ble fastslått i vedtaket, for å sikre lik behandling av kandidatene uavhengig av institutt.

Vedtaket fra 20.12.11 slår fast at forslaget til innhold i de kandidatspesifikke studiepoengene må følge standardkrav for dokumentasjon av innhold og omfang. Ifølge gjeldende retningslinjer tilsvarer 1 studiepoeng (1 ECTS) 26 2/3 arbeidstimer.  Dette gjelder for alle tre syklusene (bachelor, master og ph.d.). Det går videre fram at et viktig moment ellers i beregning av arbeidsomfang per emne er fagets egenart, nivå og krav om forkunnskaper. Dette skal være utgangspunktet for godkjenning av studiepoeng.

Følgende dokumentasjon av avlagte studiepoeng kan godtas:

•  for eksternt avlagte studiepoeng: karakterutskrift fra aktuelt lærested

•  for kurs, konferanser, seminar o.l. der arrangør ikke gir studiepoeng: deltakerbevis med arrangørens  brevhode med følgende informasjon:

-  hva arrangementet gjelder

- dato og varighet

- navn på deltaker

- underskrift fra arrangør

De kandidatspesifikke studiepoengene skal støtte opp om avhandlingsarbeidet og ha metodisk

relevans. Vi foreslår at følgende typer aktiviteter skal kunne gi uttelling:

• organiserte forskerkurs (lokale, nasjonale, internasjonale)
  • deltakelse med innlegg på relevante vitenskapelige konferanser og seminarer
  • redskapskurs på alle nivåer innen andre fagområder, inkludert spesielle språkfag
  • populærvitenskapelige foredrag og artikler, inkludert kronikker

For de kursene der det ikke er forhåndsberegnet studiepoeng, skal uttelling gis i samsvar med retningslinjene over for arbeidstimer per studiepoeng. Beregningen av uttelling foretas av veileder og skal godkjennes av instituttets forskningskoordinator. Redskapskurs og spesielle språkfag skal ha særskilt relevans for kandidatens prosjekt og må godkjennes av veileder og forskningskoordinator; allmenne fagstudier gir ikke uttelling. Populærvitenskapelige foredrag og artikler må ha et klart vitenskapsformidlende innhold og være av et visst omfang for å giuttelling. Det skal tilstrebes balanse mellom ulike typer aktiviteter i opplæringsdelen.For at deltakelse på konferanser skal få uttelling, kreves det i samsvar med vedtaket av 20.12.11 dokumentert aktivitet.

Følgende aktiviteter gir IKKE uttelling i opplæringsdelen:

• framlegging av avhandlingskapitler på interne seminarer

Unntak: større seminarer over 1-2 dager der kandidaten også kommenterer andres avhandlingskapitler

• utenlandsopphold
  • pliktarbeid