Advanced Climate Dynamics Courses (norsk)

Nyhetsarkiv for Advanced Climate Dynamics Courses (norsk)

Utforsking av isens hemmeligheter er bare begynnelsen for professor i klimadynamikk, Kerim Hestnes Nisancioglu, ved UiB og Bjerknessenteret. Fra sin lidenskap for naturen til politisk engasjement og nullutslippsrenovering av boliger, viser han hvordan individuelle handlinger kan bidra til globale endringer.
En ny studie viser hvordan dryppstein kan spille en avgjørende rolle i å rekonstruere fortidens klima. Den nye tilnærmingen gir oss et mer detaljert bilde av hvordan klimaet kan ha påvirket bosetningsmønsteret i Sør-Afrika for 45 000 år siden.
Fersk rapport fra University of the Arctic anerkjenner Universitetet i Bergen som Norges mest innflytelsesrike universitet og helt i verdenstoppen innen arktisk forskning.
Klimakonferansen Ilulissat Science Forum ble arrangert for første gang, 2.-4. oktober. Det hele startet med offisiell åpning av lokalet ILLU Science and Art Hub, hvor UiB-professor Kerim Nisancioglu og forskningsprosjektet ClimateNarratives legger til rette for samarbeid med lokalbefolkningen.
- Det er en ære langt utover det jeg noen gang kunne drømme om. Det er også en stor ære for Universitetet i Bergen. For jeg har jo ikke gjort det alene. Mange forskere, studenter og hele Institutt for Geovitenskap har jo bidratt, sier professor emeritus Jan Mangerud som ble utnevnt til Ridder 1. klasse av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden.
Professor emeritus Jan Mangerud ved Institutt for geovitenskap, UiB og Bjerknessenteret for klimaforskning, er av H.M. Kongen utnevnt til Ridder 1. klasse av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden. Utnevnelsen er en anerkjennelse av Mangeruds innsats innen geovitenskap.