Bergen sommer-forskerskole
BSRS 2016

Bergen Summer Research School 2016: Vann, klima og samfunn

Vann-ekspertene samles i Bergen 13-24. juni for den niende sommer-forskerskolen for PhD-kandidater og yngre forskere. Utvidet søknadsfrist er 1. april 2016.

Toshka
Toshka-prosjektet er et nettverk av kanaler som fører vann fra Lake Nasser til jordbruksområder i Egypts ørken.
Terje Tvedt

Den årlige Bergen Summer Research School (BSRS) er en tverrfaglig forskerarena for noen av de største utfordringene i vår tid. Fokus i år er på «vann, klima og samfunn». Sju parallelle kurs spenner over disipliner fra natur-, helse- og samfunnsfag til humaniora.

Les mer om kursene.

Påmelding innen 1. april, 2016 (for søkere som ikke trenger visum til Norge).
Generell søknadsfrist var 1. mars.

Blander disipliner
"Universitetet i Bergen har en tradisjon for å blande fag som historie, religion, kultur, jus, klimavitenskap og geografi, så vi er spesielt godt forberedt til å organisere en virkelig tverrfaglig forskerskole om et slikt tema", sier professor Terje Tvedt.

Tvedt er årets vitenskapelige leder med ansvar for å binde sammen kurs, plenumssesjoner og foredrag av topp internasjonale vann-eksperter. Professor Tvedt har publisert en rekke innflytelsesrike bøker og artikler om vann og samfunnets problemer, sist en bok med tittelen Water and Society.

"Vi ser frem til å ta imot rundt hundre doktorgradskandidater og unge forskere utvalgt på bakgrunn av sin forskning og dens relevans for årets tema," sier Terje Tvedt.

BSRS har som mål å skape en unik arena der deltakerne kan presentere, engasjere, diskutere, forbedre og komme videre i sin tenkning. Som del av kursene blir det arrangert en ekskursjon inn i Vestlandets vann-landskap for å se hvordan elver, fjorder og isbreer har virkningen på samfunn.

Professor Tvedt er kjent for tre prisbelønte TV-dokumentarer om vann som har blitt vist over hele verden. Han har redigert bokserien A History of Water. Den har kommet i ni bind med bidrag fra over to hundre forskere fra de fleste disipliner fra om lag hundre land.

Nettverk
Forskningsmiljøet ved UiB har store tverrfaglige nettverk med vannforskere, spesielt gjennom Bjerknessenteret for klimaforskning, det nyskapende Nile Basin Research Programme som har forskere fra alle Nil-landene, og det tverrfaglige utdanningsprogrammet Water and Society mellom åtte universiteter i Afrika og Asia.

Dette er den niende sommeren Bergen setter globale utfordringer på dagsorden. Sommer-forskerskolen tiltrekker seg stipendiater og yngre forskere fra hele verden. UiB krediterer deltakelse med opptil 10 ETCS.

BSRS er en felles innsats ved Høyskolen i Bergen, Chr. Michelsens Institutt, Norsk Handelshøyskole (NHH), Uni Research og Universitetet i Bergen.