Institutt for geovitenskap

Innsjøer under Folgefonna skaper bekymring

Professor Jostein Bakke ved Institutt for geovitenskap har kartlagt topografien under Folgefonna. Det ga overraskende funn.

- Under arbeidet oppdaget vi til vår store overraskelse at det ligger 64 større og mindre innsjøer under isen. Den største ligger rett ovenfor Mågejuvet og er 4-5 kvadratkilometer og 70 meter dyp, forteller Bakke til NRK.no.

– Det er ikke noe problem nå når breen dekker innsjøene. Men når breen blir mindre, er det fare på ferde. Da kan breen kalve og isen lage flodbølger som skvulper over kanten og kommer ned Mågejuvet, sier professoren, i intervju med NRK.

Innsjøene under Folgefonna har vært skjult i over to tusen år. Men nå trekker breen seg tilbake, og ifølge Bakke er det ikke et spørsmål om flodbølgen kommer, men når.

Funnene gir grunn iflg. Bakke grunn til bekymring for bygdene rundt Folgefonna. Men han anslår at situasjonen vil kunne være den samme for mange andre bygder som ligger ved krympende breer i Norge.

Les mer om hele saken på nrk.no