Institutt for geovitenskap

Kunnskap og naturopplevelser i Pyreneene

For GEO-studentene på kurset GEOV362 i Spania går kunnskap og naturopplevelser hånd i hånd.

Pyrineene
Pyreneene. Trappetrinnslandskap av imbrikerte skyvedekker, ca 2000 moh ved Puerto de Aragüé
Christian Haug Eide

Etter en uke i de spanske Pyreneene har studentene fått ny innsikt i storslagen strukturgeologi, og fått øynene opp for det tette samspillet mellom tektonikk, bassengdannelse og sedimentære prosesser som foregår under en fjellkjedes dannelse.

Hvert år tar GEO faglærerne Atle Rotevatn, Christian Haug Eide og William Helland-Hansen studenter de spanse Pyreneene, i forbindelse med kurset GEOV362: "Pyrenees Tectonics and Sedimentology Field Course". Årets kurs gikk av stabelen 2. - 11. juni.

Som bildene viser, gir dette undervisning i fantastisk natur, en glimrende ramme for fordypning og godt læringsutbytte for studentene. Kurset fokuserer spesielt på samspillet mellom tektonikk og sedimentasjon. Ofte behandles dette temaet i forbindelse med ekstensjonstektonikk, mens lærerne her fokuserer på temaet i forbindelse med fjellkjededannelse. Dette, kombinert med spektakulær natur og geologi, gjør det hele til en stor opplevelse for alle involverte.

Hovedbildet viser studenter på kurset som tar en pust i bakken med utsikt til et trappetrinnslandskap av imbrikerte skyvedekker, ca 2000 moh ved Puerto de Aragüé, et stykke nord for Hecho Valley.

Over hodene på studengruppen og faglærere Atle Rotevatn, William Helland-Hansen og Christian Haug Eide sees et av de øverste dekkene med en spektakulær fault-propagation-fold i front.

Brattkantene i landskapet markerer skyvedekkene med kalksteiner fra Kritt og Paleosen, mens skyveforkastningene kommer ut under hver brattkant/skyvedekke i de skrånende, grønne bakkene.