Institutt for geovitenskap
Historieveggen

Sprudlende åpning av "Historieveggen" ved GEO!

Det vanket både historiske foredrag, blomster, jordbær og musserende da "Historieveggen" ved GEO ble offisielt åpnet, 11.juni.

Eva
Eva Bjørseth og Gunn Mangerud hhv. klippet snor og stod for den offisielle åpningen av "Historieveggen" ved Institutt for geovitenskap, 11.juni, 2015.
Trine Lise Stjernholm

En må kjenne sin historie for å forstå både hvem en er og hva en er. Derfor er det ofte nyttig å skue tilbake, også når en skal gjøre valg for veien videre. Dette gjelder også institutter. Så kanskje var det ekstra god timing at åpningen av GEOs "Historievegg", den 11.juni, 2015, oppe i 3.etg. i Realfagbygget, falt sammen med pågående utarbeiding av instituttets nye langtidsstrategi, 2016-2022. I alle fall har den 10 meter lange, og gulv til tak høye, visuelle oppsummeringen av GEOs stolte historie ved UiB, helt tilbake til etableringen av Bergen Museum, i 1825, gitt et spesielt perspektiv på dette arbeidet. Tre historiske foredrag i forbindelse med åpningen trakk frem både personer, fagfelt og epoker som har hatt betydning for formingen av instituttet frem til det det er blitt i dag, både faglig og organisatorisk.

Instituttleder Gunn Mangerud var ved den offisielle åpningen opptatt både av viktigheten av at alle ansatte kjenner instituttets historie. Det er med på å bygge identitet og stolthet, og gir oss et perspektiv i forhold til den arven vi fører videre fra alle de dyktige fagpersonene som har gått før oss, og bidratt til at vi er der vi er i dag.

Så vanket det altså historiske foredrag, ved Jan Mangerud, Øystein J. Jansen og Helge Johnsen, snorklipping ved primus motor for utforming og praktisk oppsett av veggen, Eva Bjørseth, før de fremmøtte kunne se nærmere på veggen og samtidig nyte sjokolade, jordbær og champagne.

Takk til alle som har bidratt til prosjektet, både med ideer, informasjon og praktisk arbeid!