Institutt for geovitenskap
Infrastruktur

To store infrastruktur-tildelinger til GEO!

GEO-prosjektene EPOS og FARLAB fikk bevilgning ved årets nasjonal infrastruktur-tildeling i Forskningsrådet.

I alt skal forskningsrådet nå dele ut nærmere 1,3 milliarder kroner til forskningsanlegg, laboratorier, utstyr og databaser.

Formålet med satsingen på nasjonal forskningsinfrastruktur er at norske forskningsmiljøer og næringsliv skal ha tilgang til relevant og oppdatert infrastruktur for å understøtte og fremme kvalitet i forskningen.

Prosjektene ved GEO som fikk tildeling er altså "European Plate Observing System, Norway" (EPOS), og "Facility for advanced isotopic research and monitoring of weather, climate and biogeochemical cycling" (FARLAB). (EPOS-IP fikk også nylig midler fra Horizon2020).

Prosjektlederne, Kuvvet Atakan og Ulysses Ninnemann, får en bevilgning på hhv. 45 og 16,6 mill. kroner ved denne tildelingen. GEO fikk også innvilget to prosjekter i forrige nasjonal infrastruktur-runde.

- Dette er svært gledelige og viktige tildelinger og en stor dag for instituttet, sier instituttleder, Gunn Mangerud, i en kommentar. Begivenheten ble behørig markert ved instituttets Rådsmøte, 26/6.

Vi gratulerer prosjektlederne og fagmiljøene rundt dem så mye!

Les mer om den store nasjonal infrastruktur-tildelingen i Forkskningsrådet her.